Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For 1år siden ble jeg operert for sacval-cyste(tvilling-cyste) og en fistel. Det var fra halebeinet og nedover et stykke. Legen som operert meg sydde igjen , noe som ikke er vanlig ved en sånn operasjon. Såret ville aldri gro og 5mnd etterpå måtte eg inn til sårrevisjon pga. daukjøtt.Da måtte de fjerne mye.Etter behandling med Lapis,Aquacel grodde det fint.Men etterpå har eg vært plaget med at huden i området tåler ingenting før det sprekker.Når det sprakk opp, ble eg behandlet med Jelunet salvekompress.Det tok noen uker før det var grodd.Men nå,3uker etterpå, fikk eg beskjed ved kontroll at det mulig var kommet en fistel litt nedenfor der eg var sprekt. Jeg merker ingenting til den,men de mener det muligens må et kirugisk inngrep til for å få renset ut da en fistel må gro fra innsiden. Det eg lurer på er om det er vanlig at det kan komme fistel igjen etter så kort tid? Er det ikke noen behandlingsmåter for å slippe kirugisk inngrep? Den fistelen vesker veldig lite, er det mulig at den kan gro av seg selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28303-sacval-cyste-og-fistel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til jonin

Ved operasjon av sacral cyste/fistel ser vi fra tid til annen at det dannes nye fistler selv om det primære såret har grodd. Disse kan tilheles spontant i noen tilfeller, men ofte blir det nødvendig med kirurgisk revisjon for å få åpnet fistelgangen. Jeg kjenner ikke til noen andre former for effektiv behandling enn kirurgi- da gjerne i kombinasjon med lokal sårbehandling eller bruk av systemisk antibiotika.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28303-sacval-cyste-og-fistel/#findComment-115364
Del på andre sider

Til jonin

Ved operasjon av sacral cyste/fistel ser vi fra tid til annen at det dannes nye fistler selv om det primære såret har grodd. Disse kan tilheles spontant i noen tilfeller, men ofte blir det nødvendig med kirurgisk revisjon for å få åpnet fistelgangen. Jeg kjenner ikke til noen andre former for effektiv behandling enn kirurgi- da gjerne i kombinasjon med lokal sårbehandling eller bruk av systemisk antibiotika.

Nå ser det ut til at det de trodde var en fistel , lukker seg selv. Det er ikke infekjson i den. Men lurer på hva som kan brukes for å styrke/bygge opp huden da den ikke tåler mye før den sprekker opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28303-sacval-cyste-og-fistel/#findComment-115371
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...