Gå til innhold

nhd .psyk og studier


Gjest vil studere

Anbefalte innlegg

Gjest vil studere

Hva tenker du hvis noen av dine pasienter sier at de kunne tenke seg å studere psykologi? Jeg har vært mye deprimert, men begynner kanskje

å bli bedre og vil nå studere. Psyk.studiet er det eneste jeg kan tenke meg,.men synes det er flaut å si til min behandler i og med at jeg har vært så psyk selv.

Bør jeg unngå å studere dette pga helsen min, synes du? Jeg vet at jeg står i fare for tilbakefall, selvsagt..:(

Takknemlig for synspunkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BipolarII..jeg visst

Hei. Nå er jeg ikke NHD da, men tar sjansen på si noe likevel:)

For å komme med noen synspunkter, er det nok nødvendig å vite hvorfor du vil studere psykologi. Er det i forhold til deg selv (forstå deg selv og din psyke bedre) eller med tanke på å hjelpe andre som praktiserende psykolog? Eller en kombinasjon av disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil studere

Hei. Nå er jeg ikke NHD da, men tar sjansen på si noe likevel:)

For å komme med noen synspunkter, er det nok nødvendig å vite hvorfor du vil studere psykologi. Er det i forhold til deg selv (forstå deg selv og din psyke bedre) eller med tanke på å hjelpe andre som praktiserende psykolog? Eller en kombinasjon av disse to?

jeg ønsker å hjelpe andre som sliter psykisk. Har ønsket det i mange år, 15 år. Nå er jeg 30 år. Har en annen høgskoleutdanning, men føler at jeg er på feil hylle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting i veien for å studere psykologi selvom man går i behandling eller har en psykisk lidelse.

Det nhd har kommentert tidligere er det kliniske aspektet ved det å praktisere som klinisk psykolog.

De finnes et utall andre måter man kan anvende sine kunnskaper på som psykolog. Det å ha en en-til-en relasjon med en pasient er bare én av mange måter en kan tjene til livets brød som psykolog.

Alternativt kan en velge å ta en master i psykologi. Dette vil også kunne gi deg muligheten til å meske deg i faglitteratur uten å havne opp i et klinisk spor.

Ta kontakt med en studieveileder ved psykologisk institutt eller hør med dem på karrieresenteret hvis du ønsker mer detaljert informasjon.

Jeg håper du får muligheten til å realisere denne drømmen du har hatt så lenge. Det ligger helsebot i å ta fatt på noe som er betydningsfullt for en selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revelation 314

Om du studerer psykologi så får du jo veldig mye teoretisk innsikt, som kan være relevant også for din egen situasjon.

En psykolog lærer desutten å "behandle seg selv". Jeg har aldri studert dette emnet, men jeg vet at mange psykologer arbeider mye med seg selv, for å luke vekk ting som kan være problematiske ikke bare i forhold til klinisk praksis.

Jeg ser ingen grunn til at valget av emnet er noe mindre heldig enn andre emner (som f.eks. biologi).

Syns også det virker som det er mange med psykiske plager som tiltrekkes av psykologi. Så det skulle ikke forundre meg at det var flere der enn på biologi.

Om det er lurt å begynne å studere kan vel bare du svare på. Men sånn i forhold til yrkeslivet så har du jo mye frihet. Du MÅ ikke gå et 100% løp. Du mister ikke jobben av den grunn. Sånn jeg forstår det må vel dette være positivt?

Det mange sier om at det finnes visse typer lidelser som tilsier at man ikke bør praktisere innen psykiatrien kan du bare drite i.

Syns det virker som utrolig mange innen psykiatrien totalt mangler anerkjennelse for at de kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xbellax

Om du studerer psykologi så får du jo veldig mye teoretisk innsikt, som kan være relevant også for din egen situasjon.

En psykolog lærer desutten å "behandle seg selv". Jeg har aldri studert dette emnet, men jeg vet at mange psykologer arbeider mye med seg selv, for å luke vekk ting som kan være problematiske ikke bare i forhold til klinisk praksis.

Jeg ser ingen grunn til at valget av emnet er noe mindre heldig enn andre emner (som f.eks. biologi).

Syns også det virker som det er mange med psykiske plager som tiltrekkes av psykologi. Så det skulle ikke forundre meg at det var flere der enn på biologi.

Om det er lurt å begynne å studere kan vel bare du svare på. Men sånn i forhold til yrkeslivet så har du jo mye frihet. Du MÅ ikke gå et 100% løp. Du mister ikke jobben av den grunn. Sånn jeg forstår det må vel dette være positivt?

Det mange sier om at det finnes visse typer lidelser som tilsier at man ikke bør praktisere innen psykiatrien kan du bare drite i.

Syns det virker som utrolig mange innen psykiatrien totalt mangler anerkjennelse for at de kan ta feil.

"Det mange sier om at det finnes visse typer lidelser som tilsier at man ikke bør praktisere innen psykiatrien kan du bare drite i."

Hva begrunner du dette med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste på psykologi grunnfag handler om normale ting, ikke psykdom. Det er bare et par kapitler om det. Går du videre på studiet så er de første årene også bare om normalitet. Innen de første 3 årene vil du vite om du liker dette eller ikke. Og om du mestrer det. Gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syns du skal studere

jeg ønsker å hjelpe andre som sliter psykisk. Har ønsket det i mange år, 15 år. Nå er jeg 30 år. Har en annen høgskoleutdanning, men føler at jeg er på feil hylle..

vet om ei m tvangstanker som studerer psyk og hun trives kjempe godt:) har du lyst må du gjøre d:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revelation 314

"Det mange sier om at det finnes visse typer lidelser som tilsier at man ikke bør praktisere innen psykiatrien kan du bare drite i."

Hva begrunner du dette med?

Grunnen til at jeg sa det var vel at JEG ikke hadde brydd meg fem flate øre om en eller annen hjernekrymper fortalte meg at det var noe JEG IKKE kunne gjøre som ALLE ANDRE kan.

For i dette tilfellet, samt flere andre, så blir det faktisk "hjernekrymping" det er snakk om.

I psykiatrien er det ekstremt fokus på negative trekk ved pasientene og hva de IKKE kan.

Normal fornuft skulle tilsi at det var bedre for pasientene å fokusere på det positive ved de, og hva de faktisk KAN!

Så derfor ville jeg ikke trodd noe på om jeg fikk beskjed om noe slikt. Stoler man for mye på de folka der ender man i alle fall opp med problemer. Og trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Grunnen til at jeg sa det var vel at JEG ikke hadde brydd meg fem flate øre om en eller annen hjernekrymper fortalte meg at det var noe JEG IKKE kunne gjøre som ALLE ANDRE kan.

For i dette tilfellet, samt flere andre, så blir det faktisk "hjernekrymping" det er snakk om.

I psykiatrien er det ekstremt fokus på negative trekk ved pasientene og hva de IKKE kan.

Normal fornuft skulle tilsi at det var bedre for pasientene å fokusere på det positive ved de, og hva de faktisk KAN!

Så derfor ville jeg ikke trodd noe på om jeg fikk beskjed om noe slikt. Stoler man for mye på de folka der ender man i alle fall opp med problemer. Og trygd.

Jeg opplever deg som bitter. Jeg er veldig enig i mye av det du skriver her, men.. og det er et stort men. Har man psykiske lidelser skal man tenke seg om både 3 og 4 ganger før man går inn i et yrke som har med pasienter å gjøre. Der finnes en rekke andre veier innen helse man kan gå enn direkte pasientkontakt, slik bibben skriver. Skal man være i direkte kontakt med mennesker i krise SKAL man være stabil selv, hvis ikke har man absolutt intet der å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majja Kr.

Grunnen til at jeg sa det var vel at JEG ikke hadde brydd meg fem flate øre om en eller annen hjernekrymper fortalte meg at det var noe JEG IKKE kunne gjøre som ALLE ANDRE kan.

For i dette tilfellet, samt flere andre, så blir det faktisk "hjernekrymping" det er snakk om.

I psykiatrien er det ekstremt fokus på negative trekk ved pasientene og hva de IKKE kan.

Normal fornuft skulle tilsi at det var bedre for pasientene å fokusere på det positive ved de, og hva de faktisk KAN!

Så derfor ville jeg ikke trodd noe på om jeg fikk beskjed om noe slikt. Stoler man for mye på de folka der ender man i alle fall opp med problemer. Og trygd.

jeg hadde blitt skremt om psykologen min "PLUTSELIG" skulle begynne å "SKRIKE" til meg på den måten gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revelation 314

jeg hadde blitt skremt om psykologen min "PLUTSELIG" skulle begynne å "SKRIKE" til meg på den måten gitt...

Jeg skriker ikke, jeg LEGGER TRYKK PÅ ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriker ikke, jeg LEGGER TRYKK PÅ ting.

På nettet legger du ikke vekt på ting med store bokstaver, da roper du. Skal du legge vekt på ting kan du _understreke_ på denne måten. Det har med generell nettikette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majja Kr.

Jeg skriker ikke, jeg LEGGER TRYKK PÅ ting.

og det er skremmende.

en behandler bør være rolig og avbalansert, ikke hissig og frenetisk i stemmen.. En greier lese hva du skriver uten at du må skrive med store bokstaver. Eller de som kommer med femtem utropstegn når de blir provosert. Virker på meg som tegn på dårlig impulskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revelation 314

På nettet legger du ikke vekt på ting med store bokstaver, da roper du. Skal du legge vekt på ting kan du _understreke_ på denne måten. Det har med generell nettikette å gjøre.

Det har kanskje noe å gjøre med å gjøre seg forstått.

"Nettikette" dreier seg vel mer om at man ikke skal oppføre seg om en bavian bare fordi ingen vet hvem du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revelation 314

og det er skremmende.

en behandler bør være rolig og avbalansert, ikke hissig og frenetisk i stemmen.. En greier lese hva du skriver uten at du må skrive med store bokstaver. Eller de som kommer med femtem utropstegn når de blir provosert. Virker på meg som tegn på dårlig impulskontroll.

Okidoki! Spiller ingen rolle, jeg skal ikke bli "behandler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kanskje noe å gjøre med å gjøre seg forstått.

"Nettikette" dreier seg vel mer om at man ikke skal oppføre seg om en bavian bare fordi ingen vet hvem du er.

''"Nettikette" dreier seg vel mer om at man ikke skal oppføre seg om en bavian bare fordi ingen vet hvem du er.''

Om du roper og skriker, noe du jo gjør med store bokstaver på nettet, så vil folk oppfatte deg som en bavian...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnhild Lauveng har tidligere vært lagt inn på psykiatrisk sykehus for schizofreni. Idag jobber hun som psykolog. Hun har også gitt ut flere bøker . Håper dette var inspirerende!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...