Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en norsk mann på 37 som pt bor i Belgia. Jeg har fått målt mitt kolestrol - som er altfor høyt. De verdiene som oppgis er 322 mg/dl(totalt), 61 mg/dl HDL, 209 mg/dl LDL, og Triglyceriden 261 mg/dl. Disse verdiene burde vært hhv 185, ??, 115 og 105. Jeg har siden jeg tok første prøven gått ned 10 kg - og har lagt om livsstilen (i.e. spiser mye fisk og fjærkre, lite kjøtt, kuttet ut alkohol, etc). Dette har resultert i mye bedre verdier hhv 229,52,152 og 105. Problemet er at når jeg leser norske artikler, og snakker med nordmenn vet hverken jeg eller de hvor mye dette er i norsk målestokk (mmol/l). Finnes det et formel for omregning? Jeg hadde satt pris på et svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28355-blodverdier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til LeRock.

Endel land angir fortsatt endel måleresultater i mg pr. deciliter. Den vedtatte internasjonale standard er å angi konsentrasjoner i millimol/liter (forkortet mmol/l).

For kolesterol kan man dividere verdien angitt i mg/dl med 36 og således får målet i mmol/l. D.v.s. at en kolesterolverdi på 360 mg/dl svarer til 10 mmol/l, 180 mg/dl er det samme som 5 mmol/l.

For ditt vedkommende betyr det at dine siste kolesterolverdier er : total-kolesterol 6,4 mmol/l, HDL-kolesterol er 1,4 og LDL er 4,2. Fortsatt litt i høyeste laget, men en betydelig bedring etter at du la om til et sunnere kosthold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28355-blodverdier/#findComment-115220
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...