Gå til innhold

Avlastning - noen som vet noe om det?


Gjest Jente31

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Hvordan det fungerer og sånn..?

Min psyk. sykepleier har anbefalt meg å søke om avlastning gjennom BUP (det er blitt antydet at min datter trolig har ADHD, men hun er ikke ferdig utredet).

Et avlastningshjem bl.a fordi jeg er sliten, og trenger å bygges opp etter å ha gått på en "kjempesmell". Er for det meste alene om barna.

Jeg synes dette høres litt småskummelt ut.. For jeg vet ingengting om det. Og så føler jeg at jeg på en måte "svikter" barna.. som mor..

Foreldrene mine vil gjerne stille opp. Men jeg føler meg ikke helt trygg på faren min, med god grunn.

Takk for evt råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe skummelt med besøkshjem eller avlastning; som regel trives ungene godt med det.

Foreldrene dine bør ikke være besøkshjem, men dersom ungene synes det er hyggelig å være på beøsk hos besteforeldrene, så kan de vel det av og til? (Forutsetter at foreldrene dine ikke drikker mye eller ikke har normal omsorgsevne i forhold til barn. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt avlastning på minstemann og det gikk veldig fint. Jeg hadde gjennom bestillerenheten og de har ingen avlastere klare, du må helst finne dem selv og dermed så er det jo du som bestemmer hvem barnet skal være sammen med. De må godkjennes da og ha alle papirer i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Det er ikke noe skummelt med besøkshjem eller avlastning; som regel trives ungene godt med det.

Foreldrene dine bør ikke være besøkshjem, men dersom ungene synes det er hyggelig å være på beøsk hos besteforeldrene, så kan de vel det av og til? (Forutsetter at foreldrene dine ikke drikker mye eller ikke har normal omsorgsevne i forhold til barn. )

De drikker ikke (heldigvis). Jeg har latt barna få være der av og til. Faren min er ustabil (han tåler feks ingenting). Men det i "gode" perioder.

Avlastningshjem; Vil barna komme til andre som har barn?

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke denne gangen

Jeg hadde avlastningshjem til barna i ca. ett år.

Det fungerte kjempefint. En helg i måneden for meg selv var det jeg trengte for å hente meg inn og kunne gi barna det de trengte resten av måneden. Barna trivdes hos avlastningsfamilien, som også hadde barn, men de var eldre (deres yngste var 2 år eldre enn min eldste).

Jeg fikk hjelpen gjennom barnevernet. Barnevernet biter ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Jeg har hatt avlastning på minstemann og det gikk veldig fint. Jeg hadde gjennom bestillerenheten og de har ingen avlastere klare, du må helst finne dem selv og dermed så er det jo du som bestemmer hvem barnet skal være sammen med. De må godkjennes da og ha alle papirer i orden.

Takk for at du delte din erfaring. Det er betryggende å høre om andres erfaringer.

Jeg har snakket litt med dattern min om dette, og hun ville aldeles ikke være til noen andre.

Men om vi kan finne noen som har barn på hennes alder, så vil det vel alt i alt være bare positivt for henne likevel. Håper jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente31

Jeg hadde avlastningshjem til barna i ca. ett år.

Det fungerte kjempefint. En helg i måneden for meg selv var det jeg trengte for å hente meg inn og kunne gi barna det de trengte resten av måneden. Barna trivdes hos avlastningsfamilien, som også hadde barn, men de var eldre (deres yngste var 2 år eldre enn min eldste).

Jeg fikk hjelpen gjennom barnevernet. Barnevernet biter ikke.

"En helg i måneden for meg selv var det jeg trengte for å hente meg inn og kunne gi barna det de trengte resten av måneden"

Kansje viktig å huske på, når samvittigheten gnager..

Takk for godt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Vi var besøksheim for to barn. Min eldste var då 6 år. Det var veldig kjekt. Spennande for mine å få besøk. Vi fann på litt ekstra kjekke ting dei helgane. Besøksbarna kosa seg.

Eg blei i mi krise tilbudt avlastning, men den barnevernet hadde å tilby var ikkje bra nok for meg (eg kjente dei).

Då eg blei skild, hadde faren dei annakvar veke - det var nydeleg. Godt å ha ei helg man får tenke kun på seg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde bekymret meg grønn

Avlastning i gjennom barnevernet er ikke å anbefale..

Det kan virke som barnevernet er ute etter å "finne" feil,skremmende

dårlig behandling av psykisk syke mennesker.

Det er også en ganske lang og krevende prossess å gå igjenom,

med masse møter osv...

Jeg måtte til slutt trekke mitt ønske om hjelp etter som de ble

for pågående.

Håper det finnes andre alternativer for deg der ute.

lyke til jente 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Aldri, aldri, skamme deg for å ta ansvar, for å ha innsikt nok til å se at det å "skape en pause" for deg selv er det beste du kan gjøre akkurat nå, - og å ha mot nok til å gjøre noe med det. Det er det gode, stabile og ansvarsfulle foreldre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlastning i gjennom barnevernet er ikke å anbefale..

Det kan virke som barnevernet er ute etter å "finne" feil,skremmende

dårlig behandling av psykisk syke mennesker.

Det er også en ganske lang og krevende prossess å gå igjenom,

med masse møter osv...

Jeg måtte til slutt trekke mitt ønske om hjelp etter som de ble

for pågående.

Håper det finnes andre alternativer for deg der ute.

lyke til jente 31

Jeg hadde _kun_ positive erfaringer med barnevernet da de ordnet med besøkshjem for mine barn.

Synes det er dumt å komme med sånn "skremselspropaganda" her. De fleste som jobber i BV er ok mennesker med ett viktig mål: barnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke denne gangen

Avlastning i gjennom barnevernet er ikke å anbefale..

Det kan virke som barnevernet er ute etter å "finne" feil,skremmende

dårlig behandling av psykisk syke mennesker.

Det er også en ganske lang og krevende prossess å gå igjenom,

med masse møter osv...

Jeg måtte til slutt trekke mitt ønske om hjelp etter som de ble

for pågående.

Håper det finnes andre alternativer for deg der ute.

lyke til jente 31

Det er overhodet ikke min erfaring.

Barnevernet var hyggelige, hjelpsomme og imøtekommende. De roste meg som mor, og var opptatt av å hjelpe meg så barna fikk det best mulig. Prosessen var ikke lang og vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde bekymret meg grønn

Det er overhodet ikke min erfaring.

Barnevernet var hyggelige, hjelpsomme og imøtekommende. De roste meg som mor, og var opptatt av å hjelpe meg så barna fikk det best mulig. Prosessen var ikke lang og vanskelig.

Jeg har utelukkende dårlig erfaring..

Å det er utifra min erfaring at jeg uttaler meg!

Mulig jeg var uheldig,men det var virkelig krenkende.

Kjenner desverre ikke til noen solskinnshistorier ang dette.

Jeg har lest mye av det jente 31 har skrevet,å jeg tenker at tiden ikke er inne for å skulle bli gransket av barnevernet.......Ho trenger noen som støtter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente31

Aldri, aldri, skamme deg for å ta ansvar, for å ha innsikt nok til å se at det å "skape en pause" for deg selv er det beste du kan gjøre akkurat nå, - og å ha mot nok til å gjøre noe med det. Det er det gode, stabile og ansvarsfulle foreldre gjør.

Tusen takk for kloke ord. Du virker så klok, du!

Du traff også på en måte spikeren på hodet. For ja, mye av dette (og mine problemer) handler om nettopp skam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Avlastning i gjennom barnevernet er ikke å anbefale..

Det kan virke som barnevernet er ute etter å "finne" feil,skremmende

dårlig behandling av psykisk syke mennesker.

Det er også en ganske lang og krevende prossess å gå igjenom,

med masse møter osv...

Jeg måtte til slutt trekke mitt ønske om hjelp etter som de ble

for pågående.

Håper det finnes andre alternativer for deg der ute.

lyke til jente 31

Tusen takk for at du ville dele din erfaring med meg. Det høres ut som du har vært uheldig..

Jeg har også hørt om noen "skrekkeksempler" når det gjelder barnevernet. Jeg var livredd de før. Derfor skjulte jeg volden, og beskyttet min ex for omverdenen også..

Men jeg er ikke redd de lenger. For jeg vet at jeg helt i fra starten av (siden jeg ba om hjelp fra helsevesenet) har vært 100 % ærlig, og heller ikke lagt skjul på mine egne feil. Og jeg har skjønt at de er der for å hjelpe - ikke for å "stemple" folk.. Er de ikke opptatt av rettferdighet da? Jobbe for barnas beste uansett hva det måtte innebære?

Og det jeg nå gjør, gjør jeg nettopp for at barna skal få det så bra som mulig. Om det betyr at jeg må ta imot hjelp fra barnevern, så er det verdt å prøve det. Det er mitt fokus; barna. Og meg selv - at jeg skal bygge meg opp osv.

Psykepleier støtter meg hundre prosent hun også. Hun sier at jeg trenger tid til dette. Mulig må jeg bruke lang tid. Det kan virke slik. Jeg må ta små skritt i gangen. For jeg har gått på en gedigen smell. Bl.a får jeg ikke lov til å jobbe mer enn 9 timer i uka, i tillegg til å gå bare "utenpå". Ikke ha ansvar.

Så jeg velger å ta sjansen. Jeg tror nok at de vil jobbe for å finne gode løsniinger..

Men som sagt - tusen takk for at du delte din erfaring :-) Setter pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Vi var besøksheim for to barn. Min eldste var då 6 år. Det var veldig kjekt. Spennande for mine å få besøk. Vi fann på litt ekstra kjekke ting dei helgane. Besøksbarna kosa seg.

Eg blei i mi krise tilbudt avlastning, men den barnevernet hadde å tilby var ikkje bra nok for meg (eg kjente dei).

Då eg blei skild, hadde faren dei annakvar veke - det var nydeleg. Godt å ha ei helg man får tenke kun på seg sjølv.

Pleide disse barna å være hos deg fra fredag til søndag?

Takk for at du delte nyttig erfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Aldri, aldri, skamme deg for å ta ansvar, for å ha innsikt nok til å se at det å "skape en pause" for deg selv er det beste du kan gjøre akkurat nå, - og å ha mot nok til å gjøre noe med det. Det er det gode, stabile og ansvarsfulle foreldre gjør.

Og ja.. jeg har vel innsett at jeg må legge inn årene littegrann. At jeg trenger litt hjelp. For som en i tråden også sier, så vil det være bare positivt for ungene også, at mor får mer overskudd resten av mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Jeg hadde _kun_ positive erfaringer med barnevernet da de ordnet med besøkshjem for mine barn.

Synes det er dumt å komme med sånn "skremselspropaganda" her. De fleste som jobber i BV er ok mennesker med ett viktig mål: barnets beste.

Bra du hadde bare positive erfaringer med BV. Er det snakk om en veldig lang prosess, dette?

Psykepleier snakket også om noe nytt som hadde kommet; støttekontakt, gjennom kommunen, tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du hadde bare positive erfaringer med BV. Er det snakk om en veldig lang prosess, dette?

Psykepleier snakket også om noe nytt som hadde kommet; støttekontakt, gjennom kommunen, tror jeg det var.

Her i min kommune gikk det veldig greit og smidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne 46

Pleide disse barna å være hos deg fra fredag til søndag?

Takk for at du delte nyttig erfaring :-)

Dei var hos meg frå fredag til søndag, ei helg i mnd. Og så i ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...