Gå til innhold

Muskelknute i livmoren


Gjest Karushi

Anbefalte innlegg

Gjest Karushi

Hei Jeg er snart 40 år.Jeg og min samboer har det siste året hatt 2 prøverørsforsøk, 4 totalt med nedfrysi. Det har ikke gitt resultater. Jeg har en 3 cm stor muskelknute i livmoren, som jeg mener er årsak til sterke smerter ofte ved eggløsning, noen ganger utenom. Det varer i ca 2 dager, blandingen Ibux og Paracet tar som oftest smertene. Jeg kan da trenge opptil 10- 12 tabletter i løpet av døgnet. Paralgin Forte fjerner ikke smertene. Er det noen løsning og fjerne denne muskelknuten før neste forsøk eller vil det ikke ha noen innvirkning? Etter 2 av de 4 forsøkene har jeg hatt smerter etter innsetting av egg, selv om selve innsettingen kjennes ikke. Mine eggledere er helt tette etter en alvorlig infeksjon for 7 år siden. Det er konstatert at det ikke er endometriose, etter laproskopi. Jeg er ellers i veldig god form. På forhånd takk. Hilsen TEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er det jeg kan se minst tre grunner til at du har problemer med å bli gravid, lukkede eggledere, kanskje muskelknuten og så din alder. Med lukkede eggledere blir du selvsagt ikke gravid. Hvis det er en sekkformet utvidelse av egglederen (sactosalpinx) vil IVF-eksperter nok råde deg til å fjerne den før et evt. nytt forsøk. Det har man kanskje vurdert ved laparoskopien? Muskelknuter gir ikke smerter ved eggløsning og bare sjelden ved menstruasjon. IVF-legene kan se hvor muskelknuten sitter og gi deg råd om en operasjon kan bedre muligheten for graviditet. Så er det din alder. Det er dessverre kjent at det gir mye dårligere resultater med IVF hvis kvinnen er over 40år, men umulig er det ikke. Jeg synes du skal diskutere om legene om det har hensikt p fjerne muskelknuten. Hvis den sitter inne i livmorhulen kan det kanskje være en fordel, men neppe hvis den sitter utenpå veggen. Du har heldigvis flere nedfryste egg. Jeg håper at det vil lykkes å oppnå graviditet. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOVEN1365381058

Hei og takk for svaret. Grunnen til at jeg spurte deg var fordi på

fertilitetsklinikken virker det som legene som utfører ultralyd blir like

overrasket hver gang, og lurer på om jeg er klar over at jeg har en

muskelknute i livmoren. Selvfølgelig! Jeg har visst det i 6 år, helt

siden jeg prøvde å finne ut hvor smertene kom fra. Det var den eneste

grunnen til at jeg utførte laproskopi. Da fikk jeg beskjed om at han ikke

fant noe årsak til smertene, men egglederne er helt tette. Siden

jeg da var 39 år foreslo klinikken at jeg burde prøverør før det var for

sent. Siste legen jeg hadde ultralyd hos rett før innsetting sa at den

muskelknuten faktisk kunne føre til kraftige smerter. Han er den

eneste som har ment det. De andre aner ikke hvor smertene kommer

fra. Jeg gjorde et forsøk for 3 år siden og brukte p-piller i 3 mndr. og

smertene var borte. Det jeg da mener at smertene er relatert til

underliv og kan vel ha innvirkning på en graviditet. Hilsen TEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...