Gå til innhold

Hvem har rett her ??


Gjest Hhhvem har rett her?

Anbefalte innlegg

Gjest Hhhvem har rett her?

Finnes det noen diagnoser som nærmest gir automatisk rett til uføretrygd? Ja- sier min mann- hvilke sier jeg? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror vel at psykisk utviklingshemmede automatisk får uføretrygd, ellers så kan jeg vel egentlig ikke tenke meg at noen andre diagnoser gir det automatisk. Ellers så tror jeg de fleste må gjennom hele mølla med attføring før man eventuelt får uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg vanskelig for å tro at det gjør. Mange sykdommer kan la seg helbrede, selv om det tar lang tid og da vil ikke uføretrygt være noen løsning. Når det gjelder kroniske sykdommer, så har de aller fleste forskjellige grader, så en trenger ikke nødvendigvis å være arbeidsufør selv om man har en kronisk sykdom som vanligvis gjør en arbeidsufør.

Det blir vel runden med attføring og test av restarbeidesevne uansett hva slags sykdom man har - det må være individuelt om man blir erklært eller ikke - noe jeg synes er helt riktig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva du mener med automatisk rett. Det må vel søkes om uansett, trygd altså, men for noen sykdommer/skader er det rimelig innlysende at søknaden blir innvilget.

Jeg har en slektning som fikk en hjerneskade som har gjort ham livsvarig ufør. Det ble søkt for ham, det var aldri snakk om at han måtte gjennom en (fullstendig meningsløs i hans tilfelle) attføring før søknaden ble innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent flere kreftsyke som etter at sykemeldingsperioden har gått ut har gått direkte over på uføretrygd, uten å gå veien om attføring først.

Fortidsformen i setningen ovenfor var dessverre tilsiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...