Gå til innhold

"Menstruasjonsløs" med Microgynon


Christina

Anbefalte innlegg

Hei!

Har brukt microgynon p-piller nå i et års tid uten pauser. Dvs. har to ganger fått småblødninger, og har da med en gang tatt en pause på ei uke.

Dette fungerer helt topp for meg, men nå er det en ting jeg lurer på. Første gangen jeg tok en pause på ei uke var etter ca 3,5 - 4 måneder fra jeg begynte (gikk på andre p-piller før det), nå er det altså andre gang, og det er ca. 5 måneder siden sist. Fikk en liten blødning, og tok derfor pause fra og med lørdag. Vanligvis har jeg da fått mensen på søndag kveld, men den har uteblitt. Det er tirsdag i dag, og det var i dag første gang jeg så noen som helst antydning til mens.

Iallfall.. spørsmålet mitt er - etter "planen" er det da mellom 4 og 5 måneder til neste mens, men siden den ikke har kommet "ordentlig" nå - og maks mens blir 3 dager (ons - fre, p-piller fra lørdag) - har det noe å si? Det er fortsatt kun en ukes pause? Eller bør jeg "prøve igjen" om noen uker?

Hva skjer hvis jeg fortsetter med Microgynon? Kommer kroppen til å "vende seg av" med mensen, dvs at det kommer til å bli lenger og lenger mellom pausene, og mindre og mindre blødninger, eller kommer jeg sannsynligvis til å fortsette å ha mensen en gang i halvåret?

Takk for svar, og først og fremst takk for tips om Microgynon som jeg fikk for et års tid siden!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved kort tids bruk av p-pille (de vanlig tre uker) bygges slimhinnen noe opp og det kommer en moderat blødning. Ved fortsatt bruk blir slimhinnen enda tynnere og blødningen mindre, evt helt fraværende. Det er ikke grunn til lengre pause enn en uke bare for å få blødning. Hvis intet eller nesten intet har dannet seg, så er det ikke noe å rense ut. Man kan ikke forutsi hvordan den enkelte kvinne reagerer, du må lære dine egne reaksjoner å kjenne. Når du stopper med pillen over flere uker, vil slimhinnen ganske raskt bygge seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...