Gå til innhold

Fars to uker etter fødselen


Gjest lurerlurerlurer

Anbefalte innlegg

Gjest lurerlurerlurer

Er litt usikker ang. reglene. Far har altså krav på to uker fri i forbindelse med fødsel, MÅ denne tas ut? Om arbeidsgiver ikke dekker disse to ukene, får far noen form for støtte/trygd denne tiden?

Og de seks ukene som far har krav til å ta ut i permisjon, kan han i stedet for de to ukene i forb. med fødselen, begynne å ta ut ukene denne tiden?

Hva skjer da med mor? Tar hun ut ferie den tiden?

Er litt surrete ang. regler, har prøvd å lese på nettet, men......

Håper noen kan forklare meg konkret hva som er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pappaen kan ikke ta ut den vanlige pappapermisjonen rett etter fødsel. De første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt deg og dere kan ikke ta ut permisjon samtidig. Han MÅ ikke ta sine 2 uker hvis han ikke vil, her tok pappaen fri kun 3 dager for å ikke miste for mye penger. Men hvis han har ferie igjen kan han ta ut ferie da. Hvis det er greit for arbeidsgiver at han tar ut ferie på så kort varsel. (Det burde det jo selvsagt være i og med at han har krav på å få fri uten lønn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gravitasjon

Pappaen kan ikke ta ut den vanlige pappapermisjonen rett etter fødsel. De første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt deg og dere kan ikke ta ut permisjon samtidig. Han MÅ ikke ta sine 2 uker hvis han ikke vil, her tok pappaen fri kun 3 dager for å ikke miste for mye penger. Men hvis han har ferie igjen kan han ta ut ferie da. Hvis det er greit for arbeidsgiver at han tar ut ferie på så kort varsel. (Det burde det jo selvsagt være i og med at han har krav på å få fri uten lønn...)

Jeg trodde det var slik at den lovbestemte fedrekvoten på seks uker kunne tas ut samtidig med mors permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var slik at den lovbestemte fedrekvoten på seks uker kunne tas ut samtidig med mors permisjon?

Sitat fra nav.no: "Fedrekvoten kan tas ut når som helst i stønadsperioden med unntak av de første seks ukene etter fødselen. Disse ukene er av medisinske grunner forbeholdt moren."

Så de kan uansett ikke tas ut rett etter fødselen. Om det er sånn at han kan ta permisjon samtidig med mor vet jeg ikke, men hvis det er sånn har det blitt endret på de siste to årene. (Men det er jo mye mulig, for det er mange andre små-endringer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gravitasjon

Sitat fra nav.no: "Fedrekvoten kan tas ut når som helst i stønadsperioden med unntak av de første seks ukene etter fødselen. Disse ukene er av medisinske grunner forbeholdt moren."

Så de kan uansett ikke tas ut rett etter fødselen. Om det er sånn at han kan ta permisjon samtidig med mor vet jeg ikke, men hvis det er sånn har det blitt endret på de siste to årene. (Men det er jo mye mulig, for det er mange andre små-endringer...)

Jeg husket delvis feil: "Mor kan være hjemme (for eksempel i ulønnet permisjon) sammen med far og barn i den perioden far benytter seg av fedrekvoten" - men hun kan ikke ha lønnet permisjon, og det har man jo uansett de første seks ukene.

og: "Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet."

Egentlig litt dumt at det ikke går an at far er hjemme de første seks ukene, det er jo da man trenger aller mest å være to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurerlurerlurer

Jeg husket delvis feil: "Mor kan være hjemme (for eksempel i ulønnet permisjon) sammen med far og barn i den perioden far benytter seg av fedrekvoten" - men hun kan ikke ha lønnet permisjon, og det har man jo uansett de første seks ukene.

og: "Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet."

Egentlig litt dumt at det ikke går an at far er hjemme de første seks ukene, det er jo da man trenger aller mest å være to...

Ja helt enig, er jo så mye nytt og uvant. Skulle mer enn gjerne hatt far hos meg de første seks ukene. Resten av tiden skulle jeg greit klart alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husket delvis feil: "Mor kan være hjemme (for eksempel i ulønnet permisjon) sammen med far og barn i den perioden far benytter seg av fedrekvoten" - men hun kan ikke ha lønnet permisjon, og det har man jo uansett de første seks ukene.

og: "Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet."

Egentlig litt dumt at det ikke går an at far er hjemme de første seks ukene, det er jo da man trenger aller mest å være to...

Han kan jo være hjemme de første seks ukene etter fødselen, men da må han ta ferie. Poenget med de seks ukene med pappa-permisjon er vel egentlig at pappa skal få litt tid alene med barnet, og at permisjonen totalt skal bli lenger. De første seks ukene vil det vel uansett mest være mor som tar seg av barnet ettersom de fleste ammer og hvis far tok permisjon samtidig som mor, måtte barnet til barnehage/dagmamma seks uker tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husket delvis feil: "Mor kan være hjemme (for eksempel i ulønnet permisjon) sammen med far og barn i den perioden far benytter seg av fedrekvoten" - men hun kan ikke ha lønnet permisjon, og det har man jo uansett de første seks ukene.

og: "Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet."

Egentlig litt dumt at det ikke går an at far er hjemme de første seks ukene, det er jo da man trenger aller mest å være to...

"Egentlig litt dumt at det ikke går an at far er hjemme de første seks ukene, det er jo da man trenger aller mest å være to..."

Forskjell fra folk til folk, her har jeg ei snuppe på 3 uker, hun har ikke gjort annet enn å spise og sove siden hun kom ut, så 2 stk for å passe på henne hadde vært rimelig overkill. ;) Men jeg skal innrømme at det blir deilig å få størstesnuppa tilbake i barnehage så jeg slipper å bygge duploklosser mens jeg ammer og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vekten87

er like surrete jeg også, når det gjelder å lese på nettet og forstå. men slik jeg har forstått det kan far ta ut sine uker etter du er ferdig. takker han nei til disse får han de ikke, det er veldig veldig vansklig å få overført de til deg. det må søkes osv. slik jeg forsto det på min rådgiver... men hvis du leser på nav sine sider står det en del der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arbeidsmiljøloven

De to ukene far får fri etter fødsel/hjemkomst, har ikke noe med svangerskaps/barselpermisjonen å gjøre. Det er en rett til omsorgspermsjon, hjemlet i arbeidsmiljøloven. Mange arbeidsgivere betaler lønn i disse to ukene, men han får ingen støtte hvis arbeidsgiveren ikke betaler lønn. Denne omsorgspermisjonen må tas ut innen to uker etter barnet kommer hjem fra sykehuset, og kan selvsagt tas ut mens mor har sin permisjon. Av de som ikke får lønn i disse ukene, er det en del som ikke tar ut hele omsorgspermisjonen, det er ikke noe krav. Men det kan være greit å spare opp litt penger, slik at han kan ta fri hvis mor trenger å ha ham der.

Den vanlige permisjonen kan man ikke ta ut samtidig. Tre uker før termin og seks uker etter fødsel er forbeholdt mor, da kan ikke pappaen ta ut vanlig permisjon. Og seks uker utenom dette er forbeholdt pappaen, da kan ikke mor ta ut sin permisjon. Resten av året kan de dele som de vil, men skal de ha fri samtidig, må den ene ta ut ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er like surrete jeg også, når det gjelder å lese på nettet og forstå. men slik jeg har forstått det kan far ta ut sine uker etter du er ferdig. takker han nei til disse får han de ikke, det er veldig veldig vansklig å få overført de til deg. det må søkes osv. slik jeg forsto det på min rådgiver... men hvis du leser på nav sine sider står det en del der :)

Det er riktig at det er vanskelig å få overført fedrekvoten (fars seks uker lange del av den totale fødselpermisjonen). De to ukene det her er snakk om e rimidlertid noe annet, de kan ikke overføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...