Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en bekymret far som lurer på om min sønn på 11år har utviklet mavesår. Helt siden han gikk i barnehagen hadde han vegring mot alle avskjeder. En form for separasjonsangst. Han gråt nesten ved alle avskjeder i 3 år.

Når han begynte på skolen viste symptonene seg som brekkninger om morgenen når han dro til skolen. Denne kvalmen viser seg også når han skal prestere ting som feks. når han spiller fotballkamper, skal ta en ny skiheis.

Han har i de siste fjorten dagene klaget over stikkende smerter, som sprer seg fra maven og oppover mot halsen. Smertene opptrer med ujevne mellomrom. Hva bør vi gjøre? Jeg ser for meg at en undersøkelse med slange vil bli tøft for han. Finnes det andre metoder for å undersøke et mulig mavesår?

Hilsen bekymret far.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28406-har-min-s%C3%B8nn-maves%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tror jeg ikke

Det høres mer psykisk enn fysisk ut, ihvertfall det du forteller om vondt i magen før "skumle og nye" ting.

Legg inn spørsmålet til dr. Dahl på psykiatriforum, han har kanskje noen tips.

Vedvarende magesmerter bør dere sjekke hos legen. En undersøkelse via spiserøret skjer ikke hos barnelegen/allmennlegen, så dere behøver ikke å være redd for at dette skal skje ved et vanlig legebesøk. (legen sender henvisning til sykehuset, og det tar tid). Antageligvis vil man ikke ta en slik undersøkelse før man vet noe mer, men på små barn tas slike undersøkelser i narkose (jeg har selv tatt den i voksen alder, og det går helt greit med litt avslappende medisiner, men for barn er det best å sove under en slik undersøkelse).

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære tokke

Jeg er enig med det andre innlegget til deg at dette sannsynligvis ikke er magesår. MEN, dere bør absolutt få en grundig klinisk undersøkelse, helst hos en barnelege for å utelukke sykdommer som kan ligge bak. En undersøkelse med slange ned i magen vil slett ikke bli vurdert i første hånd - først må han gjennom en helt generell undersøkelse.

Lykke til.

Gjest simba

jeg skriver fordi jeg selv opplevde å få magesår da jeg var 11 år gammel (det er ca 15 år siden nå), og bare for å berolige, - jeg hadde ikke de samme symptomene som du beskriver din sønn hadde.

Jeg husker jeg hadde svært, svært vondt i magen, over lengre tid, men det gikk i bølger. Jeg hadde gode perioder. Det var ukontrollert spyttproduksjon som plaget meg mest, ihvertfall like mye. Men til slutt ante foreldrene mine at det ikke bare var "magevondt" og jeg fikk behandling for det.

Jeg tror absolutt ikke din sønn har mavesår jeg heller, men det er tydelig at det er noe annet som plager, som jeg håper dere finner en god løsning på.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...