Gå til innhold

Utvidet pappapermisjon = ikke likestilling!


Petal

Anbefalte innlegg

"Vi må oppfylle Soria Moria erklæringen og innføre 8 uker pappaperm fra 2008.."

Ja, jeg er nok ikke blant flertallet, men her er min mening:

Likestilling betyr at man har rett til å velge. I en familie med høyt utdannet mor og far; Far ønsker ikke flere barn hvis det betyr at han må ha lang permisjon. Far ønsker at mor skal få hans del av permisjonen. Mor ønsker å ha hele permisjonen og blir glad når han tilbyr at hun skal få alt. Men dette er ikke lov, for i Norge er det "likestilling". Hvorfor skal de ikke kunne få bestemme dette selv? Det er vel det som er likestilling det; lik rett til å velge?

Kjenner jeg blir sint inni meg!! (Med all respekt for dere som ønsker noe annet. Det synes jeg dere burde få lov til. -Fordi vi alle har LIK RETT og "likestilling" i Norge!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Petal

    6

  • morsan

    5

  • ....AV

    5

  • laban

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest bamsami

Enig med deg! Dette må man få bestemme selv! Ikke alle fedre VIL være hjemme med barn. Ikke min samboer, og da mener jeg vi selv må få bestemme hvordan vi vil gjøre dette. Jeg kan tenke meg å ha hele permisjonen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at det vil aldri bli likestilling i arbeidslivet eller hjemme så lenge det er så mange menn som ikke tar permisjon og så mange damer som vil ha hele permisjonen alene.

Det blir sett på som et mål å få større likestilling i samfunnet, og da må man tydeligvis bruke litt "tvang". Du kan jo heller kalle det premiering, for dere har jo full rett til å droppe permisjonen, da jeg fikk barn for 7 år siden var det bare 4 uker pappapermisjon, de siste 4 ukene kommer som en "bonus" for de pappaene som gidder å være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at det vil aldri bli likestilling i arbeidslivet eller hjemme så lenge det er så mange menn som ikke tar permisjon og så mange damer som vil ha hele permisjonen alene.

Det blir sett på som et mål å få større likestilling i samfunnet, og da må man tydeligvis bruke litt "tvang". Du kan jo heller kalle det premiering, for dere har jo full rett til å droppe permisjonen, da jeg fikk barn for 7 år siden var det bare 4 uker pappapermisjon, de siste 4 ukene kommer som en "bonus" for de pappaene som gidder å være hjemme.

Det blir aldri "likestilling" før men går gravide og føder barn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir aldri "likestilling" før men går gravide og føder barn.

mvh

Jo "likestilling" kan vi få, men _like_ blir vi aldri. Jeg tror vel ikke på full likestilling heller, men jeg tror det kan bli bedre enn i dag.

Jeg tror også at mange kvinner gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ta hele permisjonen selv og dermed ikke gi far en sjanse til å klare seg på egenhånd med barna og se hva som faktisk kreves for å klare hus og barn. Mange ønsker å ha hele permisjonen selv og klager etterpå på at mannen ikke skjønner hva som må gjøres.

Dessuten ser vi stadige problemer i forbindelse med jobbsøking for kvinner i føde-alder, noe som menn har i langt mindre grad. Hvis det hadde vært like "problematisk" å ha en mann ansatt som en kvinne når barna kommer, ville det vært lettere for kvinner å konkurrere om arbeidsplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo "likestilling" kan vi få, men _like_ blir vi aldri. Jeg tror vel ikke på full likestilling heller, men jeg tror det kan bli bedre enn i dag.

Jeg tror også at mange kvinner gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ta hele permisjonen selv og dermed ikke gi far en sjanse til å klare seg på egenhånd med barna og se hva som faktisk kreves for å klare hus og barn. Mange ønsker å ha hele permisjonen selv og klager etterpå på at mannen ikke skjønner hva som må gjøres.

Dessuten ser vi stadige problemer i forbindelse med jobbsøking for kvinner i føde-alder, noe som menn har i langt mindre grad. Hvis det hadde vært like "problematisk" å ha en mann ansatt som en kvinne når barna kommer, ville det vært lettere for kvinner å konkurrere om arbeidsplassene.

Jeg er så heldig å ha en mann som vet hva det innebærer å være mor og forelder. Han støtter 100% og gjør like mye i huset som meg. Han er veldig flink med barna og tilbringer tid med dem. En super ektemann og far! Han klarer seg fint alene sammen med barna om jeg er på tur med jenteklubben. Ikke noe problem!

Men han ønsker å jobbe istedenfor å være hjemme i permisjon. Jeg kunne helst tenkt meg å jobbe 80% eller 60% om vi hadde hatt råd, så jeg vil gjerne få med meg mest mulig tid med barna mens de er små og ta hans del siden han ikke vil ha den likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som kan noe om den norske loven? Er det ikke kjønnsdiskriminering å ikke la meg få ta de siste ukene av permisjonen fordi jeg ikke er mann?

Permisjonen skulle vært satt til en bestemt tid og så kunne kvinner og menn sammen bestemt hva som passer familiene deres best med henhold til hvordan de skal fordele den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor kan godt ta slutten

Noen som kan noe om den norske loven? Er det ikke kjønnsdiskriminering å ikke la meg få ta de siste ukene av permisjonen fordi jeg ikke er mann?

Permisjonen skulle vært satt til en bestemt tid og så kunne kvinner og menn sammen bestemt hva som passer familiene deres best med henhold til hvordan de skal fordele den?

Det er ingenting som sier at pappaen må ta den siste delen av permisjonen, det er vel fordi det er mer klønete for de fleste arbeidsgivere om hun kommer tilbake i jobb, for så å ta litt permisjon igjen, som gjør at de fleste gjør det slik at mammaen tar hele sin permisjon i ett, før pappaen tar sin del.

I tillegg til at de fleste ammer mindre og mindre når barnet nærmer seg året, så for de fleste er det greiest at pappaen er hjemme når det ikke er fult så mye amming.

Tre uker før termin og seks uker fødsel er forbeholdt mor, det har gode helsemessige forklaringer.

Men så kan pappaen ta alt han vil av resten av permisjonen, og du kan ta de siste ukene igjen, hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha en mann som vet hva det innebærer å være mor og forelder. Han støtter 100% og gjør like mye i huset som meg. Han er veldig flink med barna og tilbringer tid med dem. En super ektemann og far! Han klarer seg fint alene sammen med barna om jeg er på tur med jenteklubben. Ikke noe problem!

Men han ønsker å jobbe istedenfor å være hjemme i permisjon. Jeg kunne helst tenkt meg å jobbe 80% eller 60% om vi hadde hatt råd, så jeg vil gjerne få med meg mest mulig tid med barna mens de er små og ta hans del siden han ikke vil ha den likevel.

Jeg skjønner jo at du ønsker det, det må du jo ha lov til. Men når foreldrepermisjonen er økt med 8 uker tilsammen som er forbeholdt far, er det fordi samfunnet anser det som viktig at far også har permisjon og dermed gir en bonus til de fedre som vil være hjemme. Du kan ikke forlange at de pengene skal overføres til deg, fordi dette er penger som er øremerket far. Så er det opp til deres økonomi om dere har råd til at du er hjemme lenger eller jobber redusert.

Dette er parallelt til andre områder hvor samfunnet ønsker en bestemt utvikling, f.eks. støtte til de som installerer miljøvennlige fyringsmåter, eller piggavgift for de som kjører piggfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at ikke flere tar pappapermen på deltid. Det er ikke nødvendig å være borte ukevis sammenhengende, mor og far kan f.eks. jobbe annenhver dag eller annenhver uke i 16 uker. Det tilsvarer 8 uker på heltid for dem begge og er fullt lovlig. Hvis mor ikke skal tilbake til jobben på heltid etter permisjonen, men i en litt mindre stillingsprosent, passer dette også godt.

Det er ofte mye enklere både for faren og for arbeidsplassen hans, at han kommer tilbake "imorgen", ikke om X uker. Det var det i hvert fall for min mann og hans arbeidsgiver.

Jeg tror det er gunstig for både familielivet, kvinners anerkjennelse i arbeidslivet og samfunnet som helhet, at ikke fødselspermisjon blir bare for mødrene og enkelte myke tøffelhelter. Spesielt konservative mannlige sjefer har godt av å få synliggjort at deres mannlige ansatte også har barn.

Jeg er positiv til en tredeling av permisjonen med 1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 fleksibelt. Men jeg synes 50% til hver er å gå for langt - da blir det lett til at moren får alt slitet og faren all kosen, for å si det litt forenklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt tildlig ammeslutt

Jeg synes det er rart at ikke flere tar pappapermen på deltid. Det er ikke nødvendig å være borte ukevis sammenhengende, mor og far kan f.eks. jobbe annenhver dag eller annenhver uke i 16 uker. Det tilsvarer 8 uker på heltid for dem begge og er fullt lovlig. Hvis mor ikke skal tilbake til jobben på heltid etter permisjonen, men i en litt mindre stillingsprosent, passer dette også godt.

Det er ofte mye enklere både for faren og for arbeidsplassen hans, at han kommer tilbake "imorgen", ikke om X uker. Det var det i hvert fall for min mann og hans arbeidsgiver.

Jeg tror det er gunstig for både familielivet, kvinners anerkjennelse i arbeidslivet og samfunnet som helhet, at ikke fødselspermisjon blir bare for mødrene og enkelte myke tøffelhelter. Spesielt konservative mannlige sjefer har godt av å få synliggjort at deres mannlige ansatte også har barn.

Jeg er positiv til en tredeling av permisjonen med 1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 fleksibelt. Men jeg synes 50% til hver er å gå for langt - da blir det lett til at moren får alt slitet og faren all kosen, for å si det litt forenklet.

Vi har gjort det slik, men andre gang bodde vi såpass langt fra jobben min at jeg måtte slutte med dagammingen to måneder tidligere enn jeg ellers hadde måttet.

Første permisjonen kom pappaen til meg med babyen i lunsjpausen, og så pumpet jeg hvis jeg skulle på heldagsarrangementer andre steder, eller far og barn skulle på en heldagstur.

Jeg synes det var for tidlig å slutte med amming mellom klokken syv og 16.30.

Men i forhold til jobben, fungerte det greit. Særlig for pappaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jo "likestilling" kan vi få, men _like_ blir vi aldri. Jeg tror vel ikke på full likestilling heller, men jeg tror det kan bli bedre enn i dag.

Jeg tror også at mange kvinner gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ta hele permisjonen selv og dermed ikke gi far en sjanse til å klare seg på egenhånd med barna og se hva som faktisk kreves for å klare hus og barn. Mange ønsker å ha hele permisjonen selv og klager etterpå på at mannen ikke skjønner hva som må gjøres.

Dessuten ser vi stadige problemer i forbindelse med jobbsøking for kvinner i føde-alder, noe som menn har i langt mindre grad. Hvis det hadde vært like "problematisk" å ha en mann ansatt som en kvinne når barna kommer, ville det vært lettere for kvinner å konkurrere om arbeidsplassene.

Amen!

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg! Dette må man få bestemme selv! Ikke alle fedre VIL være hjemme med barn. Ikke min samboer, og da mener jeg vi selv må få bestemme hvordan vi vil gjøre dette. Jeg kan tenke meg å ha hele permisjonen jeg.

Dere glemmer en ting: De fleste private bedrifter betaler pappaene vanlig lønn + permisjonspengene for at de likevel skal jobbe i permisjonstiden. De informerer trygdekontoret om at de tar permisjon, mens de i virkeligheten jobber.

Kjenner flere som har gjort det slik. Vet ikke om dette er likestilling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest allsang

Dere glemmer en ting: De fleste private bedrifter betaler pappaene vanlig lønn + permisjonspengene for at de likevel skal jobbe i permisjonstiden. De informerer trygdekontoret om at de tar permisjon, mens de i virkeligheten jobber.

Kjenner flere som har gjort det slik. Vet ikke om dette er likestilling....

Nei. Det er ikke likestilling. Det er kriminell virksomhet. Trygdesvindel. Straffbart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allsang

"I en famile med høyt utdannet far og mor" forundrer det meg at mor ikke har evne til å se LITT lenger enn til sin egen situasjon og nesetipp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg tror du har misforstått hele begrepet likestilling, Petal.

Du snakker om valgfrihet, og deres personlige rett til å gjøre akkurat som dere vil. Men det er ikke det samme som likestilling.

Likestilling handler om like muligheter, like rettigheter. Men så har det vist seg at like muligheter og rettigheter ikke har vært nok til å oppnå likestilling i samfunnet, derfor har man også gått inn og lagd noen reservasjoner, som begrenser valgfriheten. For eksempel er de første 6 ukene etter fødselen, og 3 uker før fødselen forbeholdt mor. Uansett så har ikke far rett til å overta disse 9 ukene. Om mor velger å jobbe så tapes denne permisjonen.

Så er det pappaperm 2 uker etter fødselen - det varierer om den er med eller uten lønn. Om far velger å ikke ta denne, så kan ikke mor bare forlenge sin permisjon tilsvarende.

Og så har vi fedrekvoten som før var på 4 uker og vel nå er 8 uker (husker ikke eksakt). Har du tenkt over hvorfor det rent samfunnsmessig har vært nødvendig å reservere en del av permisjonen til far? Kanskje du skulle ta deg tid til å reflektere over det?

Det finnes mange mødre som tviholder på permisjonen sin og helst ikke VIL dele med far. Mange av dem søker også om å få overført "fedrekvoten" til seg selv. Og det finnes tilfeller hvor man får det, tilfeller hvor det er umulig for far å ta ut fedrekvoten, for eksempel.

Fedrekvoten er fars rettighet. Noe han har rett til, uansett hva mor måtte si. Og mors "reserverte" permisjon før og etter fødsel er hennes rettighet, noe far ikke kan ta i fra henne.

Hvis man skal oppnå likestilling må man ha like muligheter. For å ha like muligheter må man ha noen rettigheter. Det er ikke alle det passer for. Men i et samfunnsperspektiv er det likevel sånn at det meste av permisjonen står dere fritt til å dele. Men hvis dere skal ha de ekstra ukene, så SKAL de tilfalle far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes det er rart at ikke flere tar pappapermen på deltid. Det er ikke nødvendig å være borte ukevis sammenhengende, mor og far kan f.eks. jobbe annenhver dag eller annenhver uke i 16 uker. Det tilsvarer 8 uker på heltid for dem begge og er fullt lovlig. Hvis mor ikke skal tilbake til jobben på heltid etter permisjonen, men i en litt mindre stillingsprosent, passer dette også godt.

Det er ofte mye enklere både for faren og for arbeidsplassen hans, at han kommer tilbake "imorgen", ikke om X uker. Det var det i hvert fall for min mann og hans arbeidsgiver.

Jeg tror det er gunstig for både familielivet, kvinners anerkjennelse i arbeidslivet og samfunnet som helhet, at ikke fødselspermisjon blir bare for mødrene og enkelte myke tøffelhelter. Spesielt konservative mannlige sjefer har godt av å få synliggjort at deres mannlige ansatte også har barn.

Jeg er positiv til en tredeling av permisjonen med 1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 fleksibelt. Men jeg synes 50% til hver er å gå for langt - da blir det lett til at moren får alt slitet og faren all kosen, for å si det litt forenklet.

''Jeg er positiv til en tredeling av permisjonen med 1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 fleksibelt.''

Jeg er i prinsippet enig med deg, men jeg synes man bør ta hensyn til at en del av mors permisjon er forbeholdt henne og som hun må ta uansett. Dette gjelder i dag tre uker før fødsel og seks uker etterpå. Jeg synes minst tre uker før og tre uker etter fødsel burde være forbeholdt mor og gå utenom brøken - disse ukene er jo nærmest for sykmelding å regne. Men dette vil jo gi et mer komplisert regnestykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er positiv til en tredeling av permisjonen med 1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 fleksibelt.''

Jeg er i prinsippet enig med deg, men jeg synes man bør ta hensyn til at en del av mors permisjon er forbeholdt henne og som hun må ta uansett. Dette gjelder i dag tre uker før fødsel og seks uker etterpå. Jeg synes minst tre uker før og tre uker etter fødsel burde være forbeholdt mor og gå utenom brøken - disse ukene er jo nærmest for sykmelding å regne. Men dette vil jo gi et mer komplisert regnestykke.

Hmmmm dette hørtes interressant ut.

Jeg er absolutt for at en større del (i forh til dagens regler) av permisjonen øremerkes for far. Dette tror jeg har stor betydninge for å få menn mer på banen i forhold til sine barn, og på sikt vil både mor, far og barn og hele samfunnet tjene på det, selv om mor "går glipp av" noen uker hjemme.

Men jeg synes ikke at 50-50-fordeling ville vært det mest rettferdige. Det er tross alt mor som har gått gravid og som ammer.

Regnestykket du foreslår behøver ikke være så vanskelig. Er det 54 uker permisjon nå?? (ikke helt oppdatert)

Isåfall: Total perm på 54 uker deles slik:

- 3 uker for mor før termin

- 6 uker for mor etter fødsel

- 15 uker øremerket mor

-. 15 uker øremerket far

- 15 uker fordeles etter foreldrenes valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo "likestilling" kan vi få, men _like_ blir vi aldri. Jeg tror vel ikke på full likestilling heller, men jeg tror det kan bli bedre enn i dag.

Jeg tror også at mange kvinner gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ta hele permisjonen selv og dermed ikke gi far en sjanse til å klare seg på egenhånd med barna og se hva som faktisk kreves for å klare hus og barn. Mange ønsker å ha hele permisjonen selv og klager etterpå på at mannen ikke skjønner hva som må gjøres.

Dessuten ser vi stadige problemer i forbindelse med jobbsøking for kvinner i føde-alder, noe som menn har i langt mindre grad. Hvis det hadde vært like "problematisk" å ha en mann ansatt som en kvinne når barna kommer, ville det vært lettere for kvinner å konkurrere om arbeidsplassene.

Enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er positiv til en tredeling av permisjonen med 1/3 til mor, 1/3 til far og 1/3 fleksibelt.''

Jeg er i prinsippet enig med deg, men jeg synes man bør ta hensyn til at en del av mors permisjon er forbeholdt henne og som hun må ta uansett. Dette gjelder i dag tre uker før fødsel og seks uker etterpå. Jeg synes minst tre uker før og tre uker etter fødsel burde være forbeholdt mor og gå utenom brøken - disse ukene er jo nærmest for sykmelding å regne. Men dette vil jo gi et mer komplisert regnestykke.

Jada, jeg er ikke uenig i det. Tenkte sånn omtrent, det er jo også stadig snakk om å utvide totalpermisjonen.

De har den tredelte ordningen et eller annet sted - Finland eller Island, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...