Gå til innhold

????


v69

Anbefalte innlegg

For ca 9 uker siden fikk jeg infeksjon i en sprekk i hælen. Dette var fryktelig vondt og byllen var på størrelse med en plommesten. Jeg stakk hull på byllen og mye matterie kom ut. Gikk til lege og fikk Ery-max. Da kuren var ferdig fikk jeg øyebetennelse(jeg var da dradd på ferie og var til legevakten) Jeg våknet opp og såg ut som "ringeren i notredame":) fikk klorhexidin og ble bedre. Ett par dager etter fikk jeg høy feber og sår hals.Forkjølelse tenkte jeg. Jeg var stiv i nakken men det føltes som det var på innsiden av nakken bak(dårlig forklart:)) Jeg var svært medtatt og erget meg over sommerforkjølelse i ferien. Etter noen dager forsvant feberen og jeg ble bedre, men ikke bra!! Formen gikk opp og ned, og feberen kom og gikk. ca 2 uker etter første forkjølelse fikk jeg rennende nese og tette bihuler samt hoste. Hosten tok mye av kreftene mine og bihulene var ikke god. Her var det hodepine og tannverk!!. Jeg hadde ikke noe særlig feber, og hadde innstilling om at dette blir snart bra, siden formen varierte opp og ned. Hosten og hodepinen ville ikke gi slipp og jeg var veldig "hås". og hadde mye slim både fra nese og lunger. Ferien nærmet seg slutten, og jeg var helt utslitt av nattevåk med hosting og langvarig forkjølelse. Følte allmentilstanden var dårlig. Tilslutt gikk jeg til legevakten for evnt. å få noe hostedempende, slik at jeg kunne få sove litt. Fremdeles var jeg svært hås. De tok CRP, men den var helt grei.Legen sykemeldte meg, og mente jeg ikke var i stand til å kjøre hjem fra ferie(8t kjøring) samt å begynne i jobb var ikke aktuellt. Han mente jeg hadde gått med lungebetennelse lenge og gav meg antibiotika(10tabletter ikke Ery-max men noe lignende) og hoste dempende medisin for nattene. En liten dose kjeft, for at jeg ikke hadde kommet før og en klapp på skulderen om god bedring:) Hosten ble bedre og litt søvn gjorde allmentilstanden litt bedre. men fremdeles slet jeg med hodepine og slapphet. Det gjør jeg ennå. Jeg får kraftige migrene anfall og formen er veldig variabel. Det er en dag bra og neste dag dårlig. Det har nå gått ca 7 uker siden forkjølelsen startet og ca 9 uker siden infeksjonen i foten. Kan også nevne at jeg var i Brasil i Julen. Tok selvsagt vaksiner før jeg dro der, men på flyturen ned, hovnet høyre fotblad enormt opp. jeg måtte sitte med det høyt og hadde is på under turen som varte i 7,5 timer. (hadde da tatt to andre fly før på dagen ca 3 timer vær) foten var hoven i flere dager etterpå, og såg ut som en kraftig forstuelse, noe jeg viste jeg ikke hadde, så vi var veldig redd for blodpropp. men det gikk over når jeg gikk(trassig) på stranden og ut i sjøen. Det hjalp faktisk. Skal også nevne at jeg har rare føtter. mister mye hud på undersiden og har tørr og sprukken hud. Kan dette ha en sammenheng med at jeg er psoriatiker(ligner litt på det) har også brukt cipramil i 3 år. holder på å seponere nå, for å se om det kan hjelpe. som du sikkert har skjønt, så er jeg ikke så veldig glad for å gå til lege, og utsetter dette lengst mulig. Håper du har en lett løsning på problemet mitt, og kan få meg på beina så fort som mulig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, En ting er i alle fall klart, at jeg ikke kan gi deg en lett løsning på problemet ditt. Jeg burde heller si problemene dine. Det er svært lite sannsynlig at alle dine plager har noe felles nevner og at de henger sammen. Kanskje det er et unntak, at du ikke tar dine problemer alvorlig nok. Det er så, at mange av våre plager går over av seg selv, men slett ikke alle. Kan begynne med infeksjon i helen. En slik en kan behandles ganske lett ved at man skaffer skikeklig avløp for pusset og betennelsen og at det gis skikkelig antibiotikakur. Venter man for lenge (slik du gjorde) blir behandlingen mer komplisert og krevende. Hva øyebetennelsen di skyldes er vanskelig å si men det er lite sannsynlig at det var noe sammenheng med helen. Det høres som om du hadde en ganske kraftig luftveisinfeksjon son du ventet veldig lenge med å få undersøkt og behandlet. Slike luftveiinsfeksjoner starter gjerne med viruss og kan bli komplisert med bakterier. Det krever ofte mer enn 10 tabletter antibiotika. Jeg ville anta at du sitter igjen med en rest av luftveisinfeksjon. Du burde få undersøkt det skikkelig, hvor den sitter og hva slags bakterier det er som er innvolvert. Det kan hende at di dårlig form og hodepine har en sammenheng med det. Hovne ben i forbindelse med lange flyturer forekommer slett ikke sjelden. Noen ganger er det bare dårlig sirkulasjon, men blodpropp forekommer og kan ha alvorlige konsekvenser. Det er ikke spesielt fornuftig å trosse naturen og prøve å gå fra seg hvis du har mistanke om blodpropp. Du var nok heldig at du sannsynligvis ikke hadde det. Etter beskrivelsen kan det tenkes at du har soppinfeksjon i føttene dine, men det er egentlig bare en mistanke. Igjen, det nytter stort sett ikke med å vente og se at det går over. Legene er til å undersøke, diagnostisere og behandle våre sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...