Gjest brystfagra Skrevet 29. mai 2001 Del Skrevet 29. mai 2001 Jeg har fått diagnosen brystkreft, og har noen spørsmål til undersøkelsen jeg har vært igjennom. Via ultralyd ble det påvist en relativt stor svulst. Denne ble det tatt biopsi av. I tillegg fant man et større område i brystet som kunne inneholde en annen svulst. Her ble det ikke tatt biopsi. Biopsi-prøven påviste kreft. På en 5-minutters legeundersøkelse i etterkant ble det også stadfestet at det var en større svulst til som satt dypere inne i brystet. Denne har som nevnt ikke blitt undersøkt med biopsi. Jeg skal nå i gang med cellegift for å skrumpe inn svulsten (som det ikke er tatt biopsi av) før det tas operasjon. Jeg har hatt smerter i brystet i mange år, og sannsynligvis hatt den sistnevnte svulsten lenge - uten at den er blitt oppdaget. Mine spørsmål er da: - Er det en selvfølge at begge svulstene er kreft? Er det mulig at den dypeste svulsten er godartet (siden jeg må ha hatt den i mange år)? Bør/må dette undersøkes nærmere før man setter i gang behandling? - Hvilke undersøkelser er det vanlig at en kreftpasient går igjennom med tanke på spredning? Jeg har som sagt kun hatt mammografi, ultralyd og en 5 minutters vurdering/undersøkelse av en kirurg før det er blitt bestemt at jeg skal på cellegift. Kan jeg forvente at jeg får ytterligere undersøkelse etter at behandlingen har begynt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28417-unders%C3%B8kelse-av-brystkreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 1. juni 2001 Del Skrevet 1. juni 2001 Jeg beklager at jeg som allmennlege ikke føler meg kompetent til å gi skikkelige svar på disse spørsmålene som jeg forstår er svært viktige for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28417-unders%C3%B8kelse-av-brystkreft/#findComment-115658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.