Gå til innhold

Cymbalta - NHD?


Adriana

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at det har kommet en ny antidepressiva som heter Zymbalta (vet ikke helt hvordan det skrives...) Har søkt etter det i felleskatalogen, men finner det ikke. Legen min nevnte denne medisinen, men sa at hun ikke hadde noen erfaring med det så hun ville ikke gi meg det.

Jeg har forstått det som at det er en blanding av SSRI og SNRI og det høres jo bra ut, uten at jeg egentlig vet nok til å uttale meg ;) Jeg har gått på 6-7 ulike AD de siste årene og jeg har kun hatt virkning av én og det varte ikke lenge.

Har du noen erfaringer med denne? Er den bedre eller like bra som andre AD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Cymbalta er et SNRI dvs det ligner mest på Efexor.

Mens Efexor er et SSRI i små doser der NA-effekten først kommer over 150 mg, er Cymbalta et balansert SNRI på alle doser.

Det er sannsynligvis verken bedre eller dårligere enn andre AD. På individnivå er det kun et forsøk som vil gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym bruker

Cymbalta er et SNRI dvs det ligner mest på Efexor.

Mens Efexor er et SSRI i små doser der NA-effekten først kommer over 150 mg, er Cymbalta et balansert SNRI på alle doser.

Det er sannsynligvis verken bedre eller dårligere enn andre AD. På individnivå er det kun et forsøk som vil gi svar.

*Mens Efexor er et SSRI i små doser der NA-effekten først kommer over 150 mg*

Vil det si at effexor i doser på inntil 150 mg. ikke er mer potent enn andre SSRI i forhold til utvikling av hypomani/ mani?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

*Mens Efexor er et SSRI i små doser der NA-effekten først kommer over 150 mg*

Vil det si at effexor i doser på inntil 150 mg. ikke er mer potent enn andre SSRI i forhold til utvikling av hypomani/ mani?

Sannsynligvis ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cymbalta er et SNRI dvs det ligner mest på Efexor.

Mens Efexor er et SSRI i små doser der NA-effekten først kommer over 150 mg, er Cymbalta et balansert SNRI på alle doser.

Det er sannsynligvis verken bedre eller dårligere enn andre AD. På individnivå er det kun et forsøk som vil gi svar.

Takk for svar! :) Jeg får vente med å begynne på det til legen min venner seg til tanken på å skrive en resept på det... :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...