Gå til innhold

Utbrent/deprimert?


Gjest netcom

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei dame på 31 år som sliter litt men vet ikke helt hvorfor, og om det i hele tatt er noe å bekymre seg for... Det går ganske greit i det daglige, men jeg er ofte "deppa" uten å egentlig ha noen grunn til det. Jeg ble i vår ferdig med en lang utdannelse, og er nå arbeidssøker. Siden i vår har jeg blitt mer og mer plaget med dårlig søvn, vond nakke og rygg (har prolaps i rygg). Jeg blir fort irritert og dette går selvfølgelig ut over de jeg bor sammen med. Jeg har samboer, 3 egne barn og 3 stebarn som bor hos oss. To av ungene har ADD/ADHD, noe som fører til en del rot og kaos, og behov for god oppfølging fra oss voksne. Etter som jeg er hjemmeværende nå faller dette mye på meg, og jeg må innrømme at det ikke er så lett bestandig å skal være positiv å fokusere på det ungene gjør bra og hjelpe dem med lekser når de glemmer det mest selvfølgelige ting, roter og har kaos rundt seg. Det er fire unger til som også trenger hjelp med lekser og oppmerksomhet. Jeg føler at dagen min består av å rydde, vaske, organisere, stå på pinne for andre, følge opp på fritidsaktiviteter osv. Men nå som jeg har denne "tungsindigheten" eller hva jeg skal kalle det, renner det ofte over og jeg kjefter og smeller. Det er ikke noe godt å ha det slik, og det går ut over dem jeg er glad i. Tidligere trente jeg en del, men det har jeg også sluttet med. Jeg føler ikke jeg har overskudd og det kommer altid noe i veien. Dette har også ført til at jeg har lagt på meg noen kilo, og det bidrar vel heller ikke til at jeg føler meg akkurat noe bedre. Av og til har jeg mest lyst til å legge meg ned å grine og sove i evigheter, men tar jeg det med ro en dag og ikke gjør noe særlig med husarbeid sitter jeg med dårlig samvittighet, selv om jeg vet at jeg ikke skal ha det. Har tidligere blitt operert for magesår hvor det gikk hull på magesekken. Hadde da mye vondt i mellomgulvet over lang tid. (ble ikke oppdaget hva det var før etter det gikk hull på magesekken) Jeg har nå begynt å få tilbake disse smertene, men vet ikke om det skyldes at jeg har begynt å få tilbake mavesår, eller om det kan skyldes stress?? Synes det er veldig vanskelig å gå til fastlegen min med dette, da jeg føler at jeg ikke har noen grunn til å være deprimert og lei. Vet heller ikke om jeg klarer å legge frem problemet slik at han forstår det, og jeg vil ihvertfall ikke bli satt på noen medisiner... Tror jeg har klart å få med det meste nå, og det jeg lurer på er vel egentlig om det er noe som feiler meg, om det er mulig å komme seg ut av denne vonde sirkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjokoladeplaten

Det er ikke noe rart at du føler deg litt "deppa". Du har for mange oppgaver! Du har det problemet vi mødre har: vi føler at vi gir og gir og gir til andre, uten at du får så mye tilbake....da er lett å bli utbrent. Du har i tillegg helseproblemer som du MÅ ta hensyn til. Dessuten har barna problemer med add'en sin. De krever mye av deg, og du får ikke avlastning. Det kan fort bli depresjoner av slikt! Det kan godt hende du trenger medisiner eller en eller annen form for terapi, så det kan være lurt å ta kontakt med legen din. Jo før jo heller, for ofte tar det tid før du kan få behandling.

Når du har gjort dette vil jeg på det sterkeste anbefale deg å få avlastning til oppgavene hjemme. I tillegg til å ta en prat med mannen din om arbeidsdelingen (selv om du er mye hjemme og han jobber bør det ikke være automatikk i det at han ikke gjør noe, særlig dersom du føler deg deprimert), og om hverdagen og hvordan du føler deg. Du bøer også undersøke om det finnes tilbud som gjør arbeidet med barna lettere. Finnes det feks leksehjelp på skolen? Eller på biblioteket? I så fall bør du benytte deg av det! Kan naboer være til hjelp med å følge opp fritidsaktiviteter? Besteforeldre som kan kjøre en gang i uka, feks?

du bør også finne en fritidsaktivitet for deg selv som du liker å holde på med og som gir deg overskudd og glede. Det kan være hva som helst: trene, gå en tur i skogen, på kino/teater, lese bøker, museum osv. Kurs? Få skaffet tid til deg selv!

Ta det i hvert fall på alvor, og prøv å gjøre noe med situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde klart å komme i gang med trening igjen, så ville du kanskje ha klart å snu en negativ spiral. Fysisk aktivitet kan bidra både til økt stemningsleie og økt energi :-)

Synes du burde snakke med mannen din slik at dere som familie prioriterer at du får tid til trening, da dette har stor betydning både for din fysiske og psykiske helse.

Synes også du bør snakke med fastlegen din om mavesmertene og den generelle nedstemtheten, slik at vedkommende kan vurdere om det også bør gjøres noe medisinsk sett.

Det er ingen liten jobb å tilrettelegge hverdagen for 6 unger hvorav 2 med spesielle behov. Kun engler unngår å bli irriterte i blandt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente31

Man kan bli deprimert. Men man kan også bli "utslitt".

Jeg vil anbafale deg å ta kontakt med fastlegen din, som kan hjelpe deg.

Du sier det er vanskelig å ta opp dette med h*n, men noe som hjalp meg var å skrive brev til fastlegen min.

Du kan også ta utskrift av innlegget ditt og ta det med deg til legen din. Evt kan du sende det til h*n på forhånd, slik at legen din har fått det og evt lest det før du kommer til konsultasjon.

DU kan feks begynne med å si; "har du lest brevet jeg sendte deg, dette er vanskelig å snakke om". På den måten er det stukket hull på "byllen", og det vil være lettere for både deg og legen å finne ut av dette.

Uansett skal du ikke føle at dette er en "bagatell", om du gjør det. For det er det ikke.

Man kan også være deprimert uten å ha negative tanker.

Håper du finner ut av det uansett om du er "utbrent" og/eller deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...