Gå til innhold

Skilsmisse, hvor begynner man?


Gjest gomle

Anbefalte innlegg

Min søster skal skilles, de har felles barn. Er det noen som har noen nettsider som tar for seg gangen i det, hvor henvender man seg, hva har man krav på osv. Hun er ikke i jobb, men det er han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jente31

1. Man henvender seg til fylkesmannen, som sender dere separasjonspapirer.

2. Bestiller så en time til megling (påbudt pga barn i bildet).

3. Drar på meglingen, får en meglingsattest.

4. Sender separasjonspapirene til fylkesmannen, sammen med meglingsattesten, kopi av vigselsattest og fødselsattester.

5. Man Har krav på ekstra barnetrygd og evt også bostøtte (kommunen).

Man må vel være separert ett år, før man kan søke om skilsmisse tror jeg det var. Det var det jeg kom på så langt. Har ingen nettside å anbefale deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør ho kontakte familievernkontoret for å få papirene som trengs for separasjon. Etter at de er sendt inn og godkjendte kan ho søke om div. støtteordninger.

Vet at NAV har et skjema som tar for seg å få en ekstra barnetrygd, støtte til barnepass og overgangsstønad.

Barnebidrag skal mor og far i utgangspunktet avtale dem i mellom. (Men man kan jo få hjelp til det mot å betale for dette). Så må de avgjøre om de skal betale det direkte mellom dem eller via bidragsfogden.

Vet ikke om det finnes flere steder du kan motta penger, men dette er i hvertfall en begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...