Gå til innhold

Sårinfeksjon ved keisersnitt


Gjest Komplikasjon ved keisersnitt

Anbefalte innlegg

Gjest Komplikasjon ved keisersnitt

Hei... Min kone skal snart inn og få utført keisersnitt. Jeg har søkt litt på nettet om komplikasjoner knyttet til keisersnitt. Mitt spørsmål er følgende: Hvor stor prosent sjanse er det for å få postoperativ sårinfeksjon ved keisersnitt? Hvilke tiltak gjøres for å redusere endogene patogener på pasientens hud? Finnes det studier som kan bevise at klorhexidin reduserer antall postoperative sårinfeksjoner? (eller viser disse studiene bare at det reduserer antall bakterier på pasientens hud?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare deg statistisk, men bare etter min egen erfaring. Hadde akutt keisersnitt i 2001, og der ble det komplikasjoner i såret i ettertid. Et stykke på 2-3 cm ble infisert og ville ikke gro. Ca en måned etter fødselen var jeg hos lege og skal bort det som var infisert, slik at sårflatene ble "rene", og da grodde det.

Fikk vite i ettertid at det hadde vært lurt å stripse såret, for at det skulle gro pent. Arret ble vedlig stygt, men det ble fikset på 3 år seinere, da jeg fikk et barn til med planlagt keisersnitt. Denne gangen grodde såret fint.

Vet ikke hvorfor det ble infisert første gangen. Det var sommer, og veldig varmt, og vanskelig å holde det tørt (jeg svettet mye). Vet ikke om det hadde noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke svare deg ut fra statistikk, men jeg ville kanskje tro at keisersnitt er omtrentlig slik som andre operasjonssår? Altså, at det med keisersnitt ikke er vesentlig i forhold til om såret gror eller ei på ordentlig vis?

Av mine 3 keisersnitt er det bare ett som har blitt noe problematisk, siste gang fikk jeg hematom i såret - men det gikk jo over av seg selv etter noen uker. Jeg kan ikke huske at det ble renset på noe spesielt vis, men det kan jo ha mer med min evne til å huske enn realiteter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...