Gå til innhold

sette krav/be en deprimert person ta seg sammen?


Gjest ennordmann

Anbefalte innlegg

Gjest ennordmann

kan en stille krav til en deprjmert person om at h*n må ta seg sammen? at h*n må ta tak i rotet og møkka som flyter rundt seg fordi h*n tross allt har unger som skal være der, og som igjen har med seg kompisser hjem? eller vil det gjøre vondt verre? er det bare å be en deprimert person ta seg sammen? h*n fungerer godt i jobb, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det som er så feilslått politikk. Psyke mennesker har et visst depot av krefter som en tar ut hver dag. Her i dette tilfellet skulle h*n fått lov til å bruke disse kreftene på hjem og barn i stedet for ute i arbeid.

Bare en tanke som slo meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Innenfor visse grenser kan du helt klart sette krav til en deprimert. Å rydde etter seg selv i huset kan alle deprimerte gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skrevet et langt svar, men det ble "borte" så her er en kortversjon.

Ja, til å stille krav! Lista skal ikke legges for høyt, men såpass at en må strekke seg litt! Dersom man feks er nær pårørende til pasienten så syns jeg en kan stille konkrete krav, feks om man er en som ofte er på besøk så kan en si at "i morgen kommer jeg innom igjen og da BØR det være vasket på badet". ("...så kan vi ta en kaffekopp og ta oppvasken sammen etterpå... (?")

Folk som er alvorlig deprimerte som er innlagt må ofte følge dagsplaner og ukeplaner og der inngår rengjøring, det er ikke noe som tilsier at en deprimert ikke kan vaske eller rydde. Motivasjonen er kanskje borte, men det er den hos alle i blant!

Folk som er deprimerte blir ikke bedre av å ha det stygt rundt seg og det kan være ødeleggende sosialt sett, slik som du nevner. Ond sirkel det der..

Ville vært forsiktig med å bruke utrykket "ta deg sammen", da det virker moraliserende. Men i enkelte tilfeller kan det være helt riktig å bruke den type uttrykk også,- en må i såfall vite hva en driver med, folk som er deprimerte kan fort ta ting i verste mening og det kan gjøre at en mister muligheten til å hjelpe om den deprimerte tar avstand fra en.

Har selv vært deprimert og noen vennlige spark bak har vært nødvendig på noen områder for å få til bedring av situasjonen. Min mor er en person som kan si: "ta deg sammen" på en positiv måte som signaliserer "dette greier du, fatt mot, stå på!". Hadde samboeren sagt "ta deg sammen" til meg om jeg var deprimert så hadde jeg nok bare blitt sur og følt at han ikke forstod en dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Det jeg stusser på er at han fungerer så godt i jobben sin, men tilsynelatende overhodet ikke hjemme. (?)

Det er veldig stor forskjell på graden av depresjonen da. Er han "bare" lett deprimert, vil han sikkert kunne utføre en god del aktiviteter. Jeg ville avpasset krav/aktiviteter til depresjonsdybde. Slik kan han lykkes, oppleve mestring og ikke synke lenger ned enn han alt er.

Det jeg imidlertid vet av egenerfaring er at i dyp depresjon blir handlinger/aktiviteter som før har vært småtteri fortoner seg som gedigne berg og rene milepæler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...