Gå til innhold

Medisiner etter fjerning av eggstokker og livmor


Gjest Vanskelig å finne navn

Anbefalte innlegg

Gjest Vanskelig å finne navn

Kjente i fjord en svær klump i nedre del av magen, på venstre side. Oppover mot ribbeina. Legen sa først det tarmene jeg kjente. Ble, etter en rekke henvendelser til legen, undersøkt. Den ene eggstokken var da omdannet til en cyste på 1-2 liter. Viste seg noen uker etter operasjonen, i februar, at cysten nå het svulst, og inneholdt borderline-celler. Så jeg ble rådet til å fjerne også den andre eggstokken. Dette for å unngå at det også der kunne utvikle seg til forstadie til kreft. Ved innleggelse for neste operasjon, i juni, ble jeg så rådet til å i tillegg fjerne livmoren og blindtarmen, pluss noe fettvev. Begge operasjonene gikk forholdsvis greit, med unntak av noen postoperative infeksjoner.. Siste prøver har vært fine. Måtte krangle meg til å få satt i gang behandling med Progynova (2mg), dagen etter operasjonen, for å unngå de verste plagene med å komme i overgangsalderen, allerede som 36-åring. Stor forekomst av beinskjørhet i fars del av familien, ingen med kjent brystkreft. I mors del av familien har det vært noen tilfeller med høyt blodtrykk, hjerteinfarkt, og slag, i forholdsvis tidlig alder (50+). Under operasjonen ble det registrert en del ekstra-slag på hjertet, noe som nå er utredet. Jeg har nå en periode hatt migrene-lignende hodepine (uten synsforstyrrelser), ukonsentrerthet, noe hovne fingre og bein, hetetokter og vektøkning i tillegg til det følelsesmessige som skjer når kroppen i løpet av kort tid blir utsatt for så store inngrep og omveltninger. Har før operasjonene hatt migrene, og muskulære plager i skuldre, nakke, armer og rygg, ellers vært stort sett frisk. Spurte legen om det var noe som kunne taes i tillegg til Progynova, for å stabilisere kroppen mer, men da syns han jeg skulle halvere dosen.. Virker noe uengasjert. Startet altså på 1mg fra i dag av. Frykter at dette ikke vil hjelpe noe særlig, og at det heller vil virke motsatt på hetetoktene og det følelsesmessige? Er deprimer og lei. Føler at noe vesentlig er fratatt meg. Føler meg "tom" både i underlivet, og som kvinne. Seksuellt fungerer jeg heller nesten ikke. Kjennes ut som sexlysten forsvant med eggstokker og livmor. Min samboer sier at jeg er mer "premenstruell" nå, enn før.. Han er stort sett forståelsesfull, men jeg tror nok dette sliter vel så mye på han også. Legen sier at det er normalt at det tar lang tid å komme "igang igjen". Jeg trenger vel å høre hva du, som utenforstående lege, syns og mener, både om medisinering, evt andre forslag, og tidsperspektiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helt samme historie

Takk for at du delte dette på DOL. Jeg har vært gjennom nøyaktig den type operasjoner som deg, og hatt de samme reaksjoner og tanker i ettertid.

Det jeg synes var mest frustrerende i tiden før og etter operasjonene, var den manglende informasjon om hva jeg kunne forvente meg i tiden etter operasjonene: det å føle seg "amputert" som kvinne og alt det følelsesmesige som fulgte. I tillegg kommer vektøkning, vann i kroppen og muskel-leddsmerter osv., fenomener som jo kjennetegner overgangsalder.

Jeg opplever også at det er lite interesse i behandlingsapparatet for de konsekvenser operasjonene har skapt.

De psykiske ettervirkningene har vært krevende å komme igjennom, men her har jeg hatt hjelp av psykolog (som jeg gikk til også før operasjonene).

Jeg lurer også på hvordan en kan finjustere tilførselen av hormoner. Det hormonplasteret jeg bruker (Climara) finnes kunn i to styrker, og je tenker at det kanskje blir litt for unyansert når vi kvinner jo er svært forskjellige (høyde, vekt osv.).

Jeg håper gynekologen på DOL kan gi noen råd om hvordan man best kan få regulert hormontilførselen på en veltilpasset måte. Likeledes skulle jeg gjerne vite mer om hva en særlig skal være oppmerksom på ved bruk av slike "kunstige" hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

For det første synes jeg du er heldig som fikk behandling før det hadde utviklet seg til kreft da eggstokkreft ofte oppdages for sent til at man kan oppnå 100% helbredelse. Men å miste eggstokkene i så ung alder har en stor pris som du har merket. Overgangsalderen bliver vanskeligere når man over natten mister all hormonproduksjon. Det vanlige er å bruke rent østrogen som du får i form av tabletter. Hvis du fortsatt har hetetokter på 2 mg ville jeg heller øke dosen til 3 eller 4 mg daglig enn å redusere dosen. Du har også hatt migrene før, så jeg tror ikke det er en bivirkning, men noen får migrene ved lavt østrogennivå, for eksempel under menstruasjon. En annen mulighet er østrogenplaster som kan gi jevnere tilførsel av hormon. Da livmoren er fjernet, kan du bruke rent østrogen og det kan være en fordel på sikt da mange bivirkninger ved hormonbehandling i og etter overgangsalderen tilskrives tilleggshormonet (gestagen) som må gis hvis livmoren er til sted. I eggstokkene produseres også mannlige hormoner og noen kvinner merker redusert sexlyst når nivået av for eksempel testosteron reduseres. Foreløpig finnes ikke noe bra testosteron-erstatning som egner seg for kvinner, men det er visst rett om hjørnet. Det finnes et legemiddel som heter Livial som både kan brukes for hetetokter og for å fremme sexlyst, men dessverre virker det ikke helt så godt mot hetetokter som østrogen, men det kan være verdt å forsøke. Rart at du skal få PMS-symptomer, de fleste blir kvitt disse plager etter overgangsalderen. Jeg synes du skal oppsøke (få henvisning til) gynekolog som kan gi deg råd og følge deg opp. Husk at man kan søke om tilskudd til hormonbehandling ved så tidlig overgangsalder. Med hensyn til varighet av behandling, så synes jeg du skal fortsette iallfall til naturlig overgangsalder ved 50-52 år. Deretter må du gjøre samme overveielser som andre kvinner om fordeler og risiko. Det ser ut som fordeler oppveier risiko ved behandling av kvinner under 60 år. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synes jeg du er heldig som fikk behandling før det hadde utviklet seg til kreft da eggstokkreft ofte oppdages for sent til at man kan oppnå 100% helbredelse. Men å miste eggstokkene i så ung alder har en stor pris som du har merket. Overgangsalderen bliver vanskeligere når man over natten mister all hormonproduksjon. Det vanlige er å bruke rent østrogen som du får i form av tabletter. Hvis du fortsatt har hetetokter på 2 mg ville jeg heller øke dosen til 3 eller 4 mg daglig enn å redusere dosen. Du har også hatt migrene før, så jeg tror ikke det er en bivirkning, men noen får migrene ved lavt østrogennivå, for eksempel under menstruasjon. En annen mulighet er østrogenplaster som kan gi jevnere tilførsel av hormon. Da livmoren er fjernet, kan du bruke rent østrogen og det kan være en fordel på sikt da mange bivirkninger ved hormonbehandling i og etter overgangsalderen tilskrives tilleggshormonet (gestagen) som må gis hvis livmoren er til sted. I eggstokkene produseres også mannlige hormoner og noen kvinner merker redusert sexlyst når nivået av for eksempel testosteron reduseres. Foreløpig finnes ikke noe bra testosteron-erstatning som egner seg for kvinner, men det er visst rett om hjørnet. Det finnes et legemiddel som heter Livial som både kan brukes for hetetokter og for å fremme sexlyst, men dessverre virker det ikke helt så godt mot hetetokter som østrogen, men det kan være verdt å forsøke. Rart at du skal få PMS-symptomer, de fleste blir kvitt disse plager etter overgangsalderen. Jeg synes du skal oppsøke (få henvisning til) gynekolog som kan gi deg råd og følge deg opp. Husk at man kan søke om tilskudd til hormonbehandling ved så tidlig overgangsalder. Med hensyn til varighet av behandling, så synes jeg du skal fortsette iallfall til naturlig overgangsalder ved 50-52 år. Deretter må du gjøre samme overveielser som andre kvinner om fordeler og risiko. Det ser ut som fordeler oppveier risiko ved behandling av kvinner under 60 år. Vennlig hilsen Mette H Moen

Også jeg er takknemmelig for at du svarte på denne tråden. Jeg har også levet med mange spørsmål i relasjon til denne store forandringen i livet mitt og med kroppen min.

Jeg er plaget med en del ledd og muskelsmerter, og lurer på om dette kan være relatert til at jeg får for lite hormoner av plasteret jeg bruker (climara, 50 microgr.).

Jeg har også merket en vektøkning, og at jeg generelt er mer sedat. Kan dette være en følge av operasjonene, og vil en justering av hormontilførselen kunne endre på dette.

Jeg er takknemmelig for svar, og som du svarte trådstarteren er jeg glad for at dette ble oppdaget i tide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vanskelig å finne navn

Takk for svaret. Setter igang med tre mg nå, på egen risiko, og tar dette opp med min gynekolog i slutten av måneden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...