Gå til innhold

Hvorfor ikke anti-D sprøyte under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er O Rh-, mannen min er O Rh+ og vi forventer vår første barn. Jeg vet at hvis babyen er Rh+ skal jeg få en anti-D sprøyte innen 48 timer etter fødselen. Men hvorfor ikke gi en sprøyte under svangerskapet, i steden for å teste for antistoffer? I Canada (hvor jeg kommer fra) er det vanlig praksis, men folk begynner å bli bekymret pga høy kvikksølv nivået i sprøyten. Er det grunnen hvorfor Rh- kvinner i Norge ikke får en sprøyte under svangerskapet?

Takknemlig for svar. Hilsen,

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Når barnet er Rhesus positivt og mor er Rhesus negativ, så vil mor danne antistoffer mot Rhesusfaktoren dersom blodlegemer fra barnet kommer over i mors kretsløp. Fosteret og mor har helt adskilte kretsløp. Blodet blir ikke blandet i morkaken, det er adskilt med membraner som bare utveksler surstoff, næringsstoff antistoffer m.m.

Det kan komme ørsmå mengder blodlegemer fra fosteret over til mor i løpet av svangerskapet, men disse er vanligvis for små til å greie å stimulere mors immunsystem. Det er først og fremst ved fødselen det kan komme skade på disse membranene slik at det kommer store nok mengder blod fra fosteret over i moren sitt kretsløp til at mors immunsystem blir stimulert til å danne Rhesusantistoffer. Anti-D sprøyten inneholder nettopp Rhesus-antistoff. Dette fester seg til blodlegemene fra fosteret og ødelegger disse. Det er viktig at disse blir ødelagt før mors antistoffsystem rekker å danne sine egne antistoffer. Dersom mor danner antistoffer selv, så blir immunapparatet hennes sensibilisert mot Rhesusfaktoren på en slik måte at det skal bare ørsmå mengder seinere for starte antistoffproduksjonen. I seinere svangerskap kan derfor de ørsmå lekkasjene som kan skje i løpet av svangerskapet være nok til å utløse antistoffproduksjon.

Det Canadiske systemet kjenner jeg ikke til, og synes ikke det høres logisk ut. Ved å gi anti-D sprøyte under svangerskapet skulle man jo kunne risikere at antistoffene som ble tilført gikk over til fosteret og skadet blodet der dersom fosteret var Rhesus positivt. I tillegg ville kanskje en del av antistoffene være nedbrutt til perioden rett etter fødselen der effekten er ekstra viktig.

Men jeg kjenner som sagt ikke de argumentene de bruker for å gjøre ting på sin måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...