adore Skrevet 30. mai 2001 Del Skrevet 30. mai 2001 Hei! Jeg har et relativt stort problem når det gjelder små byller som noen ganger i året oppstår i underlivet, dvs. der hvor trusekanten er. Det begynner som små kuler under huden og utvikler seg til å bli små eller store byller med verk inni. De er veldig vonde og etterlater seg stygge arr. Har lest i legemiddelhåndbok om noe lignende kalt furunkel- en slags infeksjon i hårrøttene(??). Er det dette jeg får? Er det mulig å få gjort noe med det når det kommer? Kan jeg forebygge på noen måte? Har dette noe med at jeg ofte barberer meg i bikinikanten? Håper jeg kan få litt informasjon her. Tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28493-furunkel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 31. mai 2001 Del Skrevet 31. mai 2001 Det hender at noen får en serie av lokale infeksjoner. Oftest er de fremkalt av samme bakteriene, og de kan være ganske problematisk å bli kvitt. De hyppigste bakterier er gule stafylokokker. De hyppigste stedene er der hvor huden er spesielt bløt: under armene, under brystene eller i skrittet. Det er flere ting man kan si om det. For det første er det vel riktig å få det undersøkt om hvilke bakterie® som forårsaker dette. Det kan man gjøre ved å ta en prøve fra pusset og sende det til et mikrobiologisk laboratorium hvor de kan bestemme hvilke bakterier det er og hvolke antibiotika som eventuelt kan brukes til behandling. Et annet viktig punkt er å være nøye med hygienen. Hyppig vask, evt. med bruk av desinfeksjonsmidler, som pyrisept, hyppig skifte (og vask med tilstrekkelig høy temperatur) av truse, kanskje bruk av en truse med en annen fasong, som ikke har kant akkurat der infeksjonen er lokalisert ved. Jeg trur at jeg ville la være å barbere meg der, i alle fall en stund før infeksjonen er borte (selv om bikinisesongen kan, forhåpentligvis være like rundt hjørnet). Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28493-furunkel/#findComment-115357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.