Gå til innhold

Vennlighet eller utuktig adferd?


Gjest itte vet je..

Anbefalte innlegg

Gjest itte vet je..

Jeg ble litt "inspirert" av saken der en KrF politiker i Rogaland er tiltalt for utuktig adferd mot 5 jenter i 12-13 års alderen.

Tiltalte mener det var vennskaplige klapp og lek, mens jentene mener det var beføling og en seksuell handling. Bl.a skal han ha strøket dem på ryggen, magen og klemt dem inntil seg.

Dommer eller aktor i saken må legge frem hvor grensen for fysisk kontakt mellom mennesker går fra å være vennskapelig til seksuell. Hvor mener dere denne grensen går? Jeg synes det er trist dersom voksne mennesker ikke kan ha fysisk kontakt med barn, uten at noen på død og liv tror det ligger noe seksuelt til grunne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En voksen mann vet bedre enn å klappe 12-13-årige jenter på rumpa! En klem og et klapp på skuldra og litt stryk på ryggen (utenpå tøyet!) til jenter han har et så nært forhold til at det er naturlig ja - men ikke ellers.

Går du rundt og klapper andres unger på rumpa og stryker dem under klærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke likt at en hvilken som helst tilfeldig mann strøk meg på rompa eller magen, eller klemte seg inntil meg. Så hvorfor skal ei tenåringsjente godta det?

Når det kommer fra en godt voksen mann og jenta er såpass ung, blir maktbalansen ytterligere forskjøvet. Skjønner godt at de oppfattet det som ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller felste burde vite hvor denne grensen går. Man klapper ikke andre på rumpa eller stryker dem på magen, hvis de ikke er en likeverdig person og en person du mener vi like det.

Man gjør jo ikke noe sånt med et barn du ikke kjenner godt, men man kan jo selvsagt ha små barn på fanget, hvis det er naturlig i forhold til hvordan man kjenner dem, men jeg tror nok at de aller fleste skjønner hvor grensen går.

Hva annet kan denne mannen si? Han ønsker jo å beskytte seg og komme unna dette.

Det kan jo være at han er beskyldt for noe mer enn hva han har gjort, det finnes jo de som er hysteriske også og tar alt for seksuell tilnærming.

Nå må jeg legge til at jeg ikke kjenner denne saken, har bare leste ei overskrift om det, men er det slik at han har klappet 12, 13 åringer på rumpa og strøket dem på magen så har han selvsagt gått for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tiltalte mener det var vennskaplige klapp og lek, mens jentene mener det var beføling og en seksuell handling. Bl.a skal han ha strøket dem på ryggen, magen og klemt dem inntil seg."

Her er jeg enig med jentene. Litt stryking på ryggen i en trøstesituasjon er ok, men det andre er det ikke. Han ville neppe gjort det samme mot en voksen kvinne, og da synes jeg ikke ungjenter skal være nødt til å godta det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg har det mer med personen og måten den fysiske kontakten blir utført på, enn akkurat hva den fysiske kontakten går ut på.

En person du opplever som vennlig og uten andre motiver, kan godt ta på deg og være nær deg uten at det gjør noe. En annen person kan gi deg en følelse av at det er andre motiver bak handingen, og gi deg en ekkel følelse ved fysisk kontakt.

Her kan to personer gjøre nøyaktig det samme, fysisk sett, men opplevelsen blir helt forskjellig.

Derfor er det uhyre vanskelig å skulle dømme i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandra salamander

Jeg syns ikke voksne mennesker skal ha noe særlig fysisk kontakt med barn utover klapp på skulderen, unntatt de aller nærmeste. "Vanlig" trøst eller lek er også forskjellig mht alder på barnet. En fireåring kan man leke med ved å kile på magen, ikke en tolvåring. Om dette ikke var seksuelll adferd fra denne mannen side, var det i hvertfall elendig oppførsel og dømmekraft. Klapper du tolvåringer på magen når du leker med dem? Det skal ikke mye til for å overskride andres grenser mht fysisk kontakt, jeg liker ikke klemmer osv, og mageklapping skal jeg ha meg frabedt! Det er vanskeligere for 11-12-åringer å si ifra om sine grenser, det må voksne skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Multippel

Jeg syns ikke voksne mennesker skal ha noe særlig fysisk kontakt med barn utover klapp på skulderen, unntatt de aller nærmeste. "Vanlig" trøst eller lek er også forskjellig mht alder på barnet. En fireåring kan man leke med ved å kile på magen, ikke en tolvåring. Om dette ikke var seksuelll adferd fra denne mannen side, var det i hvertfall elendig oppførsel og dømmekraft. Klapper du tolvåringer på magen når du leker med dem? Det skal ikke mye til for å overskride andres grenser mht fysisk kontakt, jeg liker ikke klemmer osv, og mageklapping skal jeg ha meg frabedt! Det er vanskeligere for 11-12-åringer å si ifra om sine grenser, det må voksne skjønne.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...