Gå til innhold

Sumurai sverd og sliping


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Jeg har en bror som har kjøpt seg et sumurai sverd i utlandet. Knivbladet er ikke skarpt, hvordan kan han få det slipt slik at det blir skarpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøsses hvorfor skal han ha det skarpt da? Trodde de bare skulle henge på veggen jeg.

Det tenkte egentlig jeg og, tror jeg hadde blitt skeptisk om noen hadde et skarpslipt sverd i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp slipestein!! :-)

Så kan du stå ved sida av og synge:

"Slipsteinsvælsen går og går, og blommer i enga je veit å de fåt..." ;-)

*Gapskratter*

Og så med et samuraisverd!!!!!

Det ble vel litt krasj, vel....!

*mimre om da jeg var liten og svinget rundt på slipesteinen mens farmor slipte ljåen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Gapskratter*

Og så med et samuraisverd!!!!!

Det ble vel litt krasj, vel....!

*mimre om da jeg var liten og svinget rundt på slipesteinen mens farmor slipte ljåen*

*S* Jeg har også sett på en besteforelders sliping av ljå, men det var morfar i mitt tilfelle. :-) Og så var jeg med på hesjing! :-)

Akk, gode barndomsminner, fra den gangen bestefars eng hadde blomster og ikke bare skjærgras....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp slipestein!! :-)

Så kan du stå ved sida av og synge:

"Slipsteinsvælsen går og går, og blommer i enga je veit å de fåt..." ;-)

Med et samuraisverd? Det er vel det jeg vil kalle kulturkræsj. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*S* Jeg har også sett på en besteforelders sliping av ljå, men det var morfar i mitt tilfelle. :-) Og så var jeg med på hesjing! :-)

Akk, gode barndomsminner, fra den gangen bestefars eng hadde blomster og ikke bare skjærgras....

Husker jeg måtte helle vann på slipesteinen innimellom, og det var det en spesiell tek med. Seinere svingte jeg steinen når min far slipte ljåen - han har stedet nå, og gidder aldri å kjøpe en slåmaskin....

Hesjing har jeg ikke vært med på, men på den gården mannen min omtrent kommer fra, så holdt de på med det frem til for ti år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg måtte helle vann på slipesteinen innimellom, og det var det en spesiell tek med. Seinere svingte jeg steinen når min far slipte ljåen - han har stedet nå, og gidder aldri å kjøpe en slåmaskin....

Hesjing har jeg ikke vært med på, men på den gården mannen min omtrent kommer fra, så holdt de på med det frem til for ti år siden.

Oi, det var jo ikke så lenge siden, da! Men kanskje de da bare drev det som et småbruk, men noen få dyr nærmest for kosens skyld?

Har inntrykk av at dem som driver 'stort' kutta ut hesjingen for minst 30 år siden, kanskje lenger,

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, det var jo ikke så lenge siden, da! Men kanskje de da bare drev det som et småbruk, men noen få dyr nærmest for kosens skyld?

Har inntrykk av at dem som driver 'stort' kutta ut hesjingen for minst 30 år siden, kanskje lenger,

.

De hadde ikke så mange dyr på slutten nei - men på Vestlandet ser en hesjer innimellom, fremdeles. Det er jo særlig på somre som er regnfulle, der det ikke er mulig å tørke høyet flatt, til sauene.

Til melkekyrne går det jo mest i silo eller rundballer nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde ikke så mange dyr på slutten nei - men på Vestlandet ser en hesjer innimellom, fremdeles. Det er jo særlig på somre som er regnfulle, der det ikke er mulig å tørke høyet flatt, til sauene.

Til melkekyrne går det jo mest i silo eller rundballer nå....

Tørke høyet flatt har jeg aldri hørt om! *he he* Sikkert alt for for mye nattdogg der jeg kommer fra til den slags;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var jo ikke så lenge siden, da! Men kanskje de da bare drev det som et småbruk, men noen få dyr nærmest for kosens skyld?

Har inntrykk av at dem som driver 'stort' kutta ut hesjingen for minst 30 år siden, kanskje lenger,

.

Jeg er vokst opp på småbruk og vi hesja på gamlemåten hele tiden. Slutta med dyr for 20 år siden. Naboen har hesjer stående ute nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp på småbruk og vi hesja på gamlemåten hele tiden. Slutta med dyr for 20 år siden. Naboen har hesjer stående ute nå:)

ÅÅÅÅÅ *nostalgisk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...