Gå til innhold

Illeluktende klumper fra mandlene

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tidligere vært mye plaget med halsbetennelser. I det siste har jeg vært bra, men i dag tidlig kjentes det som jeg "hadde noe i halsen" og jeg fant en hvit, hard klump på størelse med et fyrstikkhode som satt fast på den den ene mandelen. Jeg pirket den ut, og den stinket noe helt skrekkelig, råttent liksom. Hva kommer dette av, er det "utførselsganger" fra mandlene, slik at det blir "kviser" på dem? Ble også redd for at jeg har gått med dårlig ånde lenge uten å merke det selv...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28504-illeluktende-klumper-fra-mandlene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Cumbria,

Det er, som så ofte, vanskelig å drive fjerndiagnostikk, att på til i et fagområde som er på grensen av min kompetanse. Hvis jeg ska våge meg til noe gjetting, på grunnlag av dine opplysninger, vil jeg tro at dine tidligere gjennomgått halsinfeksjoner kan være grunnlag for de illeluktende klumper du har nå. Lukten kommer ganske sikkert fra nedbrudt vev, og eventuelt fra bakterier som produserer stoffer som lukter vondt. Mest sannsynlig er det en kombinasjon av de to. Jeg ser to alternative vei for å få løst ditt problem: antibiotikabehandling - etter å ha funnet ut hva slags bakterier som forårsaker infeksjonen som sitter i mandlene. Enkelte bakterier kan forårsake slike lavgradig, men mer langrtukken form for infeksjoner, og de har ofte noe spesiell forhold til antibiotika. Den andre er mer kirurgisk. Jeg tror at det er best for begge deler at en øre-nese-hals spesialist ser på det, evt. tar prøve og vurderer om kirurgisk behandling kan være en god løsning. Jeg anbefaler at du oppsøker en spesialist.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...