Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 19 mnd. som begynte å få diare og utslett da hun var 8 mnd. og gikk over fra morsmelk til morsmelkerstatning i tillegg til fast føde. Vi fikk bukt med utslettet etter en tur til hudspesialist, men det varte ikke lenge mellom hver gang vi måtte til med ny salverunde. I ettertid har jeg prøvd melkefri kost og funnet ut at hun ikke tåler melk. I tillegg får hun utslett og bløt mage av banan, aprikos, druer m.m. Vi har vært på sykehuset og fått gjennomført laktosebelastning, prikktester for mange forskjellige frukter, melk, egg og fisk, men ingen viste noe utslag. Jeg har fått høre at det har å gjøre med at hun er under 3 år. Hvorfor har det noe å si?

Vi har ikke fått noe annet råd enn at vi skal fortsette en melkefri diett, men burde vi ikke fått tilbud om kostveiledning? Hvor kan vi henvende oss for å få slik veiledning?

Mammaen til Adriane

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28514-matvareallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære adriane99

Det høres ut som om datteren din har en form for melkeintoleranse og samtidig en ømfindtlig tarm. Hun kan også ha kumelkallergi, men siden alle allergitestene var negative er nok det mindre sannsynlig.

Det er ikke riktig at barn under 3 år ikke reagerer på allergitester - særlig når det gjelder matvarer får vi positive utslag helt ned i 4-5 måneders alder.

Når det gjelder fruktene du nevner går nok det mer på ømfindtlig tarm enn på allergi. Prøv deg forsiktig frem, mange barn får kløe og løs mage av frukt, særlig hvis det blir mye.

Jeg synes du skal prøve små mengder melk i mat og litt yoghurt til henne. Hvis hun fortsatt reagerer med løs mage,kløe og utslett og må være helt uten melk og melkeprodukter, burde du nok ideelt sett fått kost-veiledning ved klinisk ernæringsfysiolog. Problemet er bare at denne yrkesgruppen er vanskelig å få time hos da det er svært få som arbeider utenfor sykehus. Du kan kontakte Norges Astma og Allergiforbund - de har ansatt en klinisk ernæringsfysiolog som kanskje kan hjelpe deg videre. Etter min mening må alle barn under 2 - 3 år som ikke får melkeprodukter ha en melkeerstatning for å få i seg nok kalorier, fett og protein. Dessuten trenger de et kalktilskudd.

Når dette er sagt tilsier all erfaring at datteren din vil komme til å tåle melk, enten allerede nå eller noe senere.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28514-matvareallergi/#findComment-115484
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...