Gå til innhold

lege eller annen..please svar..dette er veldgi viktig for meg

Anbefalte innlegg

Gjest motisaz

psykn min vil jeg skal ta en tur til legen..å ta osteoporose test og hormonspeil (hva nå enn det er) var hos henne idag..og hun spurte om jeg hadde ringt legen..sa jeg ikke hadde rekt det ennå. Men sannheten er at jeg ikke har tort..fordi jeg er redd leger, og fordi jeg ikke vet hva jeg går til når jeg tar slike tester..noen som kan svare??

hva vil skje hvis testen viser meg at jeg har tap mye benmasse?? er så redd det skal skje et eller annet....

Fortsetter under...

Hei

Jeg var til en sånn bentetthets-undersøkelse for ikke så lenge siden. Og jeg kan forsikre deg om at det ikke er no ubehagelig i det hele tatt. Det eneste som skjer er at du ligger på en benk (fullt påkledd), og så tar de et apparat over hofta di og et over magen. Det går veldig fort, og du merker ingenting.

Resultatene får du med en gang etterpå. Jeg hadde lavere bentetthet enn normalen (har hatt anorexi), og fikk beskjed om å spise kalsium-tabletter. Dessuten er det viktig å holde en normal vekt + at menstruasjonen er regelmessig. Har du ikke mensen, kan det være de vil gi deg noe hormontabletter for å få den igang igjen.

Den hormolle prøven tror jeg ikke er noe annet enn en vanlig blodprøve.

Altså, ingenting å grue seg for. Lykke til!

Vennlig hilsen

Gjest motisaz

Hei

Jeg var til en sånn bentetthets-undersøkelse for ikke så lenge siden. Og jeg kan forsikre deg om at det ikke er no ubehagelig i det hele tatt. Det eneste som skjer er at du ligger på en benk (fullt påkledd), og så tar de et apparat over hofta di og et over magen. Det går veldig fort, og du merker ingenting.

Resultatene får du med en gang etterpå. Jeg hadde lavere bentetthet enn normalen (har hatt anorexi), og fikk beskjed om å spise kalsium-tabletter. Dessuten er det viktig å holde en normal vekt + at menstruasjonen er regelmessig. Har du ikke mensen, kan det være de vil gi deg noe hormontabletter for å få den igang igjen.

Den hormolle prøven tror jeg ikke er noe annet enn en vanlig blodprøve.

Altså, ingenting å grue seg for. Lykke til!

Vennlig hilsen

tusen takk for svar..det beroliget meg mye..(:

bare løurer på en ting til..den testen..gjøres den av legen på legekontoret, eller må en på sykehuset for å ta den?

tusen takk for svar..det beroliget meg mye..(:

bare løurer på en ting til..den testen..gjøres den av legen på legekontoret, eller må en på sykehuset for å ta den?

Hei igjen

Du må på sykehuset for å ta den bentetthetstesten ja. Eller evt. en privat klinikk. Jeg var på en privat klinikk som har sånn avtale med trygdeverket som gjør at du bare må betale vanlig egenandel (gratis hvis du har frikort).

Blodprøven kan du ta på legekontoret.

Fint du ble litt beroliga av svaret mitt :)

Klem fra

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære motisaz! Din psykolog ønsker nok at du skal følges opp av en lege i forhold til evt. somatiske (kroppslige) skader du har utsatt kroppen din med grunnet spiseforstyrrelser. Gjennom de undersøkelsene som du nevner kan legen undersøke om du har tatt skade av spiseforstyrrelsen som f.eks redusert bentetthet og benskjørhet, kjønnshormonene blir nedsatt, langvarig underernæring kan gi veksthemning som en kan se ved hormonprøver. Kanskje du kunne få hjelp av psykologen din til å bestille time hos legen? Eller snakke med psykologen om hvor vanskelig det er for deg å kontakte legen? Lykke til på veien videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...