Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gulpen

Jeg er en jente på 28 år som er så fryktelig plaget av halsbrann.

Jeg fikk barn for 5 måneder siden og mens jeg var gravid knasket jeg Aflurax... Prøvde flere andre typer også men det var denne som var best. Jeg var oppe i 8-10 tabletter i døgnet på det verste og aldri en dag uten noenting. Til slutt kunne jeg bare spise loff og drikke hel-melk uten at jeg gulpet det opp igjen.

Før jeg ble gravid var jeg også plaget men ikke så mye, kanskje en gang per uke i gjennomsnitt.

Nå etterpå er jeg mye bedre enn under graviditeten men enda er jeg plaget 2-3 dager per uke. Det brenner i halsen og i mellomgulvet + at jeg får en trykkende, sviende smerte oppover i spiserøret. Det er så guffent at jeg brekker meg mange ganger.

Hvorfor er det sånn??? Er det en sykdom? Finnes det noe medisin/kur?

Takk for svar!

Hilsen "gulpen"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28574-halsbrann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest diafragmie

Halsbrann er vanlig ved graviditet. Når en er gravid øker trykket i bukhula og den delen av lukkemuskelen som vanligvis ligger i bukula blir pressa oppover og blir liggende over diafragma. Over diafragma er trykket lavere enn under diafragma.

Mageinnholdet har da lett for å trekke dit hvor trykket er lavest, altså strømmer det tilbake til spiserøret.

Hvis du trur at du har en mellomgulvbrokk, kan det være greit å kontakte lege!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28574-halsbrann/#findComment-115495
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Dette er en sykdom som vi kaller reflukssykdom (på engelsk GERD - gastroesofagal reflux disease). Lukkemekanismen mellom magesekken og spieserører fungerer ikke som den skal slik at surt mageinnhold strømmer opp i spiserøret. Dette kan gi sårdannelser og betennelse i spriserøret, og den brennede smerten du beskriver tyder på at du har fått slike sår.

Ved lette tilfelle kan vanlige syrenøytraliserende medisiner være nok, men ved kraftigere symptomer slik du beskriver, kan det være nødvendig med kraftige syrehemmende medisiner som er på resept. Det er vanligvis nødvendig å se ned gjennom spiserøret og ned i magesekken for å stille diagnosen. Ved svært kraftige langvarige plager kan også operasjon være aktuellt.

Jeg synes du skal snakke med legen din om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28574-halsbrann/#findComment-115636
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...