Gå til innhold

kronisk tretthetssyndrom

Anbefalte innlegg

Gjest julie

Hei!

Kan du si noe om kronisk tretthetssyndrom, eller myalgisk encefalomyelitt som jeg er blitt fortalt det heter.

Hva er årsaken, hva er symptomene, behandlingsmåter og prognoser for bedring. Evt kan du henvise meg til andre steder på nettet, artiklermv. Det er ikke så lett og finne ut av dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28579-kronisk-tretthetssyndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kronisk tretthetssyndrom (som noen også kaller myalgisk encephalomyelitt) er en noe omstridt tilstand med ukjent årsak. Jeg vet ikke så mye om tilstanden utover at man blir svært sliten og trett og ikke orker noe, smerter har man som regel også. Jeg vet at professor Harald Nyland ved nevrologisk avdeling Haukeland Sykehus i Bergen har interessert seg spesielt for tilstanden.

• 4 år senere...
Gjest Nickgirl

Kronisk tretthetssyndrom (som noen også kaller myalgisk encephalomyelitt) er en noe omstridt tilstand med ukjent årsak. Jeg vet ikke så mye om tilstanden utover at man blir svært sliten og trett og ikke orker noe, smerter har man som regel også. Jeg vet at professor Harald Nyland ved nevrologisk avdeling Haukeland Sykehus i Bergen har interessert seg spesielt for tilstanden.

Tror dere blander kortene litt her....

Kronisk tretthetssyndrom er en psykisk lidelse på linje med utbrendthet ol.

Myakgisk encefalomyelitt er posturalt utmattelsessyndrom og det er en nevrologisk lidelse!!!

Disse to lidelsene krever to vidt forskjellige behandlingmetoder og dette er svært viktig!!!!

du finner info om ME på sidene til MENIN.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...