Gå til innhold

Om fjerning av spiral og bakoverbøyd livmor


Regine

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt kobberspiral i litt over et år og skal nå få den fjernet for å prøve å bli gravid. (Jeg er 30 år)

Da jeg fikk satt inn spiralen sa legen at jeg har bakoverbøyd livmor og at dette kunne gjøre det vanskeligere for meg å bli gravid. Jeg lurer på hvor stor sjanse jeg har for å bli gravid? Er det noe jeg selv kan gjøre for å øke sjansene?

Er det sannsynlig at en evt. fødsel vil bli påvirket negativt av min bakoverbøyde livmor, i den forstand at den kan bli mer langvarig og smertefull enn det jeg kunne forvente dersom livmoren var normal?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

En del har en livmor som er framåtböjd, en del har en som er mittimellom og andre har som deg en bakover böjd livmor. Dette har ingen betydning. Jeg har ikke hört at det skulle bli vanskeligere for at bli gravid fordi livmoren er bakoverböjd. En bakoverböjd livmor har ingen betydning ved en födsel. Livmoren böjer seg mere framover i slutten av graviditeten og når födselen starter. jeg synes derfor ikke at du trenger å tenke mere på dette. Jeg önsker deg lykke til med graviditetsforsök!

"Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del har en livmor som er framåtböjd, en del har en som er mittimellom og andre har som deg en bakover böjd livmor. Dette har ingen betydning. Jeg har ikke hört at det skulle bli vanskeligere for at bli gravid fordi livmoren er bakoverböjd. En bakoverböjd livmor har ingen betydning ved en födsel. Livmoren böjer seg mere framover i slutten av graviditeten og når födselen starter. jeg synes derfor ikke at du trenger å tenke mere på dette. Jeg önsker deg lykke til med graviditetsforsök!

"Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen"

Jeg ville bare opplyse deg om at jeg har bakoverbøyd livmor, men ikke hatt noen problemer med å bli gravid. Jeg har født tre velskapte jenter, alle fødslene gikk som normalt, og den tredje ble jeg gravid med mens jeg hadde spiral!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sykepleier jeg kjenner, sier at dette med at bakoverbøyd livmor skulle vanskeliggjøre å bli gravid, er rent tull og gammel overtro. Leger jeg har spurt, sier også at det ikke har noen betydning.

Det ser imidlertid ut til at det gamle "ryktet" er vanskelig å få avlivet, til og med enkelte leger går rundt og tror det enda, jeg har selv opplevd å få høre det av èn lege. Men det er bare èn som har sagt noe sånt, alle andre leger jeg har spurt etterpå sier det er tull. Jeg hadde iallefall ikke noen nevneverdige problemer med å bli gravid, og fødselen var faktisk svært grei og enkel. Overstått på et par timer.

Alle som jobber innen barn og fødsler vet at det ikke er tilfelle at bakoverb.livm. skulle ha noe å si. Det er faktisk utrolig mange som har bakoverbøyd livmor !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bakoverbøyd livmor og ble gravid på første forsøk :-)

Jeg har bakoverbøyd livmor, cyster, muskelknuter og endomterioser.

Jeg har et barnløst ekteskap bak meg.

Med min nåværende samboer er jeg blitt gravid to ganger på tre forsøk.

Altså: Med nr. 1 ble jeg gravid på første forsøk, med nr. to måtte vi forsøke i hele to måneder...

Så hva bakoverbøyd livmor og endometrioser har med saken å gjøre er ikke godt å si... Bare prøv med godt mot, sier jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...