Gå til innhold

Tvillingfødsel


Gjest Nervøs tvillingbærer

Anbefalte innlegg

Gjest Nervøs tvillingbærer

Nå er jeg skremt. Det er så mange som sier "stakkars deg" og begynner å prate om tidlige fødsler og keisersnitt når jeg forteller om tvillingene i magen min. Kan du derfor gi meg eksakte tall på følgende:

Hvor mange prosent av tvillingfødslene ender i keisersnitt?

Hvor mange prosent av tvillingfødsler skjer for tidlig?

Hva er gjennomsnittlig fødselsvekt på tvillinger? Og lengde?

Hvor mye kan jeg regne med å gå opp i svangerskapet? Forrige svangerskap var helt gjennomsnittlig mht vekt.

Jeg fikk masse veiledninger for livsførsel da dette ble oppdaget på UL. Det virker som svangerskapet er ganske risikofylt, men jeg er i god form. Likevel ble jeg rådet til å sykemelde meg fra uke 24. Er det nødvendig? Kan jeg fortsette å ri? Kan jeg fortsatt ha et aktivt seksualliv? Orgasmer kan ikke framkalle kynnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Ja, det var mange vanskelige spörsmål på en gang. Jeg har stor förståelse for at du blir nervös av alle venners negative holdninger. Du virker dog som du har begge beinen på jorden og kan sorter bort de verste angrepen?! Pröv å tenk positivt, da du har en stor gevinst som vært igenom en normal graviditet og födsel forige gang. Det er helt riktig at en tvilling graviditet inneberer större risker en ved en "normal" graviditet. Du kommer dog under dette svangerskapet å gjenomgå mere undersökelser og oppfölging. Å föde for tidlig er mye vanligere en ellers. % ved det kan jeg ikke. 92,6% av alle tvillinger intar lengsleie före födselen.(med hode eller sete nederst i bekkenet) De övrige ligger ennten den ene eller begge tvillingerne i tverleie. Ved tverleie blir det et planlagt keisersnitt. Hvor mange % som ender med keisersnitt varierer fra sykehus til sykehus. Da det er vanligere å föde for tidlig er födselsvekten og lengden lavere en ellers. Sykemelding anbefalles da det er viktig å ta det med ro, for å forhindre en prematurfödsel. Ved en tvillinggraviditet synes jeg ikke at du skal ri spesiellt lenge i graviditeten. Du kan fortsette med ditt sexualliv så lenge som du ikke blör eller har fortidlig åpning. Orgasme kan gi kynnere men hvis allt er normalt, er dette ikke farlig. Lykke til!

"Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen som du tar opp i brevet, bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ville bare si: Ikke bry deg om hva andre sier !!!

Jeg fødte tvillinger selv i 98, og gjett om jeg også fikk mange "dommedags-prekener". Men jeg valgte å overse det, for ingen er like her i verden. Hvorfor gå å bekymre seg når man har noe stort å se frem til??

Man vil følge opp tvilling-graviditeter mere, fordi det er jo en større belastning enn å bære på en. Siden jentene var min første graviditet, følte jeg meg skikkelig godt tatt vare på.

Jentene er født 6 uker før termin, og veide litt over 2 kg begge to. Men de er helt som andre barn, skulle ikke tro de var født for tidlig. Har utviklet seg i racerfart.

Jeg hadde en vanlig fødsel, og det var aldri snakk om keisersnitt. Kommer vel ann på sykehusene det.

Ønsker deg lykke til videre.

Har du lyst til å maile meg, så er det bare å si fra.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...