Gå til innhold

Jernmangel etter fødsel

Anbefalte innlegg

ronja røverdatter

Hei!

Jeg fikk en sønn for drøyt 7 uker siden. Etter fødselen har jeg vært plaget av indre hemorroider.

Nå har jeg fått beskjed om at jeg har lave jernverdier (Jern: 7 og Ferritin: 11), og at jeg derfor bør ta jerntilskudd. Problemet er at jeg er livredd for å bli hard i magen av å ta jern, det er vondt nok å gå på do nå...

Hvor lave er jernverdiene mine? Haster det veldig å begynne med jerntilskudd, eller kan jeg vente til hemorroidene forsvinner? (Jeg har tatt to Scheriproct-kurer uten å bli bra.)

Jeg har hørt at det går an å ta jern-sprøyter, er det noen bivirkninger ved disse? Vil de påvirke fordøyelsen i mindre grad? Har du noen andre råd til meg?

Håper du har tid til å svare meg, jeg er ganske fortvilet og lei av å ha vondt og å være slapp/sliten...

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28618-jernmangel-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Blodprosenten vil si mer om hvor mye det haster eller ikke haster å få i seg mer jern. Ferritin på 11 er ikke grusomt lavt.

Forstoppelse kan motvirkes med mykgjørende avføringsmidler som en kan få kjøp på apotek uten resept.

Jernsprøyter kan gi metallsmak i munnen og kvalme som bivirkning, men de gir vanligvis ikke forstoppelse.

God bedring med hemoroidene

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...