Gå til innhold

Langvarig magetrøbbel etter Egypt-tur


gsj

Anbefalte innlegg

Hei,

har et problem som jeg håper dere kan hjelpe meg med. For 3 - 2 1/2 måned siden var jeg i Hurghada i Egypt på 2 ukers ferie. Et par dager etter at jeg kom hjem fikk jeg plutselig magesmerter høyt oppe i magen, kombinert med hyppige dobesøk. Magesmertene gikk over etter et par dager, men i de 2 1/2 månedene som har gått etterpå har jeg vært plaget med magen. Symptomene er som følger, og oppstår vanligvis etter inntak av et måltid på kveldene: jeg kjenner en slags svimmelhet og feberlignende uvelhet "skylle over" meg, samtidig som jeg kjenner at det skjer et eller annet i magen. Så må jeg løpe på do, og da kommer det ut løs avføring med veldig eksplosiv kraft. Etter det føler jeg meg gjerne litt bedre, men fortsatt svimmel, inntil neste bølge skyller over meg, gjerne bare et kvarters tid til halvtime etterpå. Som regel må jeg da 3-4 ganger på do før jeg legger meg, og svimmelheten og følelsen av å være uvel vedvarer. Etter en natts søvn føler jeg meg vanligvis ganske bra til utpå kveldingen, da det samme gjerne gjentar seg. Noen ganger kan det gå et par dager uten at jeg kjenner plagene. En gang i blant får jeg svimmelheten og uvelheten uten at jeg må på do, men vanligvis følger de to tingene hverandre hånd i hånd.

Jeg har vært hos legen og levert avføringsprøve, men de fant ikke noe der.

Jeg fikk en god del insektbitt/stikk mens jeg var i Egypt, og har tenkt på om det kanskje har noe med det å gjøre. Samboeren min fikk diarre der nede, men den gikk over etter et par dager. Jeg merket ikke noenting før et par dager etter at vi hadde kommet hjem.

Håper noen vet hva dette kan være, så har jeg noe konkret å legge frem til legen min ved neste besøk. Jeg er ellers frisk og rask og ser ikke særlig syk ut, selv om jeg kjenner meg veldig uvel om kveldene, og derfor er jeg ikke sikker på om legen tar meg helt på alvor.

Mvh,

-gsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege

Først og fremst,man får aldri andre svar i medisinen ennde man spør etter.Er det sett etter parasitter eller bare vanlig dyrkning?Ta gjerne nye prøver.Ellers er det ikke så uvanlig at det kan ta litt tid før tarmen innhenter seg igjen etter en diare episode.Vær litt varsom med melkeprodukter,men stort sett og nesten alltid går dette greit over av seg selv uten spesielle tiltak,men ta gjerne nye prøver hvis det ikke blir bedre.Man kan j og be legen sin henvuise deg videre i systemet hvis man er usikker og du ikke blir bedre.

Inntil videre drikk godt og gjerne spis litt tørr mat og som sagt litt forsiktig med melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...