Gå til innhold

Overvektige skaper pasientkø

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg synes du i din argumentasjon ser ut til å overse det faktum at en person som har fått kreft ikke selv kan behandle sin kreft, mens det fortsatt er slik at overvektige kan redusere sin vekt.

Min argumentasjon var et usaklig svar på nok et innlegg som forsøker å fremstille mennesker - overvektige er en av disse gruppene - som "skyldige" i sin egen skjebne.

Jeg er enig i at helsetjenester bør prioriteres og at egenandeler muligens kan benyttes i noen grad (ikke sikker på det, riktignok). Men det å sette en gruppe opp mot en annen, og indirekte gi en gruppe "skyld" for manglende kreftbehandling, er i høyeste grad å sende ansvar til feil adresse.

Dette går forresten rett inn i debatten om forebyggende vs. helbredende eller lindrende behandling. Ikke så enkelt.

Om overvekt kan "selvbehandles" er vel en sannhet med modifikasjoner, i og med at så få lykkes med det. I teorien, ja, men i praksis? Tja - i beste fall.

tzatziki1365380058
Skrevet

Du er klar over at svært mange krefttilfeller ikke skyldes røyking? Og at man ikke trenger å ha mer enn en sexpartner for å bli smittet av livmorhalskreftviruset?

Naturligvis klar over det. All overvekt er heller ikke selvforskyldt, for den del. Men noe kreft er selvforskyldt, i alle fall i teorien. I praksis er flaks og uflaks, gener og miljø minst like viktige faktorer. Om en som røyker får kreft, er det ikke gitt at han ikke ville fått det om han ikke hadde fått røkt - hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg reagerer sterkt på å sette grupper opp mot hverandre, og forsøk på å legge skylda der den absolutt ikke hører hjemme.

I så fall får man ta med alle grupper i diskusjonen, og ta en skikkelig vurdering på hva som skal anses som "ansvar" i forbindelse med sykdom, og hvilke konsekvenser det i så fall skal få. Da risikerer vi naturligvis å komme dit at en overvektig ikke får behandling fordi det er selvforskyldt, og må betale egenandel for kreftbehandling fordi overvekt er disponerende faktorer for enkelte typer kreft. Vet ikke akkurat om det er så lurt, men da er det i alle fall basert på prinsipper - ikke tilfeldige vurderinger hvor overvektige - og røykere - i disse dager ser ut til å være lov til å "skylde på" for det meste.

tzatziki1365380058
Skrevet

Sitat tzatziki: Kreftpasienter? Du mener altså de som ofte har påført seg selv sykdom gjennom feks røyking (lungekreft), seksuell utsvevelse (livmorhalskreft).

Det er jo bare å slutte å røyke - eller holde seg til en mann, vel? Hvorfor skal disse få dekket behandling, da?

Halleluja! Antar utfra svaret ditt at du kjenner deg igjen i beskrivelsen her, så det er ikke bare i hode du er tjukk!

Over 60 % av krefttilfellene er IKKE livmors-/lungekreft, det skulle betyr ca 15000 som får kreft UTEN å ha bedt om det!

Et vanvittig dårlig eksempel der tzatzjukkihode!

Av de 15000 som får kreft i tillegg til livmor og lunge, så skyldes i alle fall noe av det livsstil. Så hvis man ikke behandler overvektige, får man sannsynligvis flere krefttilfeller senere. Og det finnes helt sikkert mange andre grupper også som er "skyld" i sin egen skjebne, i større eller mindre grad.

Skal man vurdere rett til helsetjenester ut i fra "eget ansvar", så får man i det minste være konsekvent.

Ironien i mitt innlegg fikk du åpenbart ikke med deg, så hvem som er tjukkest i hodet, tror jeg vi skal la stå ubesvart...

tzatziki1365380058
Skrevet

Synet på helsevesenets rolle i forhold til sterk overvekt, ser ut til å ha svingt fra et ytterpunkt til et annet. For noen år siden var det knapt nok noen som fikk hjelp fra det offentlige helsevesenet, f.eks. sto det eksplisitt i retningslinjene for hvem som kunne få innvilget et opphold på et opptreningssenter at overvekt ikke var god nok grunn. Nå ser det ut til å være svært politisk korrekt å prioritere mennesker med sterk overvekt, og i tillegg er operasjoner den metoden som er "mest i tiden". Kravene til at "alle andre metoder først skal være utprøvd" reduseres, og jeg stiller meg noe tvilende til hvor gunstig dette er - både av hensyn til helsevesenets kapasitet og de overvektige selv.

"Nå ser det ut til å være svært politisk korrekt å prioritere mennesker med sterk overvekt, og i tillegg er operasjoner den metoden som er "mest i tiden". "

Det kan jeg ikke skjønne at du mener, så lenge det fremdeles knapt eksisterer behandlingsplasser, og man ikke kommer inn på det som finnes før man har BMI på 40 eller noe sånt. I tillegg kommer operasjonstilbud etter at "alt" er forsøkt.

De fleste steder er det 0 tilbud til overvektige, unntatt sporadiske og planløse innfall fra fastleger.

Jeg er helt enig med deg i at operasjon neppe tjener de overvektige bestandig, men faktisk tror jeg dette tilbudet blir prioritert fordi det er et av de minst ressurskrevende. 16 uker på behandlingshjem med sykemelding på toppen, så vidt jeg forstår, er ikke akkurat billig løsning.

Skrevet

"Nå ser det ut til å være svært politisk korrekt å prioritere mennesker med sterk overvekt, og i tillegg er operasjoner den metoden som er "mest i tiden". "

Det kan jeg ikke skjønne at du mener, så lenge det fremdeles knapt eksisterer behandlingsplasser, og man ikke kommer inn på det som finnes før man har BMI på 40 eller noe sånt. I tillegg kommer operasjonstilbud etter at "alt" er forsøkt.

De fleste steder er det 0 tilbud til overvektige, unntatt sporadiske og planløse innfall fra fastleger.

Jeg er helt enig med deg i at operasjon neppe tjener de overvektige bestandig, men faktisk tror jeg dette tilbudet blir prioritert fordi det er et av de minst ressurskrevende. 16 uker på behandlingshjem med sykemelding på toppen, så vidt jeg forstår, er ikke akkurat billig løsning.

Det opereres visstnok svært mange for tiden, og ventetiden på operasjon er svært nedkortet. Kravet om at "alt skal være prøvd" er også vesentlig mindre vektlagt enn tidligere.

Er helt enig med deg i at det burde finnes andre tilbud, også for de med mer moderat overvekt. Mistenkter også at prioriteringen av operasjoner har sammenheng med at det fremstår som den tilsynelatende billigste løsningen for helsevesenet.

Skrevet

Mye av fedmeproblemet i USA for eksempel er at det er de fattige som blir fete. det er billigere å spise burger enn å lage sunn mat selv. I tillegg blir du sosial stigmatisert mange steder om du går. Det er bare svarte som bruker beina liksom. Sånn er det ikke her, men det er likevel slik at dårlig mat er billigere enn sunn og bra mat. Stresset hverdag skaper også dårlige matvaner. Man kommer sliten fra jobb og velger noe enkelt. Men det kommer selvsagt også an på holdninger.

Det blir galt å lage et moralisme helsesystem syns jeg. jeg har ventet på at dette skal komme. Først var det røykerne som er blitt mobbet, nå blir det de overvektige. Det hjelper heller ikke med disse grusomme realityseriene om folk med alvorlig overvekt.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Med din tenkning må vi heller ikke gi røykere behandling for kreft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...