Gå til innhold

aspartam

trisha

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har noen spørsmål til dere som har peiling på ernæring.

Har hørt så mye forskjellig angående søtningsstoffet aspartam.

For det første:

Har hørt at stoffet er mye omdiskutert fordi noen hevder at det kan være kreftfremkallende osv, mens jeg andre steder leser at all forskning på dette har kunnet konkludere med at aspartam ikke har noen bivirkninger.

Hva er riktig?

Kan det være helseskadelig å innta en liter med f.eks Pepsi-Max, som inneholder aspartam, daglig, eller er det ikke?

Har også hørt at aspartam blir lagret i kroppen dersom man ikke er diabetiker, og at det nærmest forgifter kroppen over tid, er det noe i dette?Er ikke aspartam proteiner som kroppen bryter ned og derfor er helt ufarlige?

Dessuten har jeg flere ganger hørt at kunstige søtstoffer forhøyer insulinnivået i kroppen fordi det lurer kroppen til å tro at den får karbohydrater fordi den "smaker" søtheten i stoffet. En ting jeg ikke kan forstå er at kroppen kan da ikke "smake" Det er kun i munnhulen vi kan smake. Kroppen reagerer vel ikke på smak, men på det kjemiske som er i det vi har i oss, og ettersom det ikke er karbohydrater i f.eks Pepsi-max og Cola Light så kan vel ikke kroppen reagere som om det var det?

Håper på seriøse svar!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du stiller interessante spørsmål. Jeg lurrer også på dette og håper også på seriøse svar. Jeg kommer også til like konklussjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspartam blir oppfatta som et "karbohydrat" i munnhulen og kroppen gjør seg klar til å produsere insulin for stabilisere blodsukkeret når "karbohydratene" kommer. Insulinet stiger, men ettersom det ikke var karbohydarater du drakk så vil kroppen(insulinet) bare ta den glukosen som var der fra før, og det vil føre til at du får for lavt blodsukker. For å rette opp i det vil kroppen bryte ned en aminosyre(husker ikke navnet på den) til glukose for å høyne blodsukkeret igjen. Dette bryter ned muskelmasse! Så hvis du skal drikke lettbrus, så drikk det sammen med karbohydrater for å unngå dette her...

Aspartam skal ikke være skadlig i moderate mengder(men hva moderate mengder er, er jeg selv litt usikker på, hmmz..). 1 L hver dag vil jeg tro er veldig mye.

Noen mangler et enzym som bryter ned aspartam(om jeg ikke husker helt feil). Og for de veldig få som mangler dette her er aspartam farlig!

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei trisha

Aspartam er et dipeptid som består av de to aminosyrene asparaginsyre og fenylalanin bundet til metanol. Dipeptidet blir spaltet i tarmslimhinnen, og de frie aminosyrer går over til blodet der de metaboliseres på samme måte som fra ethvert protein. Metanol brytes ned i leveren.

Aspartam er 200 ganger søtere enn vanlig sukker, og brukes derfor kun i små mengder. I praksis er aspartam derfor ingen energikilde.

Det er gjort mange studier for å undersøke om aspartam kan være skadelig (toksisk). Toksisitets-studier er gjort på dyr og mennesker (barn og voksne). Ut i fra disse er det satt verdier for akseptabelt daglig inntak (ADI-verdi). Verdien er aksepterte på internasjonalt nivå. ADI-verdien for aspartam er 0-40 mg per kg kroppsvekt.

Det er ikke vist at aspartam er kreftfremkallende. Det er heller ikke holdepunkter for at aspartam medfører økt insulin-utskillelse selv ved inntak av store doser hos friske unge mennesker. Generelt kan man si at aspartam ikke er vist å ha målbare bivirkninger, og det finnes data som støtter at det er effektivt å benytte kunstige søtstoffer ved vektreduksjon og ved diabetes.

Generelt er det slik at akseptabelt inntak er basert på gjennomsnittsinntak over tid, noe som betyr at det er ikke uheldig å innta litt mer en sjelden gang.

I en norsk pilotstudie av barn og ungdom med diabetes (Inntak av kunstige søtstoff hjå barn og unge under 19 år med diabetes mellitus type 1 –ein pilotstudie, av Oddveig Fossdal Drøpping, cand.scient oppgave i klinisk ernæring, UiO 2000) var inntaket av aspartam 3,5 mg/kg kroppsvekt/dag i pasientgruppa og 0,5 mg/kg kroppsvekt i kontrollgruppa (friske). Det tilsvarer et inntak på respektive 9 % og 1 % av ADI-verdien. Det høyeste observerte inntaket var 15,2 mg/kg kroppsvekt/dag (38 % av ADI-verdien) hos en person med diabetes. Lettbrus var den viktigste kilden, og bidro med 60 % av aspartam inntaket både hos pasienter og kontrollpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...