Gå til innhold

Myelomatose? (langt)

Gjest helst anonym denne gang

Anbefalte innlegg

Gjest helst anonym denne gang

Nå håper jeg virkelig jeg kan få litt råd, jeg er så redd at jeg er helt kvalm!

Nylig døde en nær slektning av meg etter mange år med sykdommen myelomatose (beinmargskreft). En av symptomene som var mest fremtredende var benskjørhet. Vi har også lengre ut i slekta en med myelomatose, og han har nå fått alvorlige problemer med skjelettet, bl.a. mister han tennene pga ødelagt kjeveben.

Til saken: min bror har i flere år vært benskjør, enda han bare er i midten av 30-åra. Oppfølgingen i forbindelse med dette har vært et prosjekt ang. benskjørhet (prosjektet er avsluttet), oppfordring om kalktilskudd og vit. D, og that's it! Han har brukket ribben et utall ganger, også ut større belastning enn å bruke musklene litt ekstra. Nå de siste ukene har han fått trøbbel med ansikt og kinnben - han har store smerter, som har blitt antatt å være bihulebetennelse (har fått antibiotika, men ikke nevneverdig bedring). En tann er også løsnet nå nylig, under store smerter. Når jeg legger sammen alt dette, tenker jeg naturligvis på muligheten for malignitet, f.eks. myelomatose.

Hvilke blodprøver (og blodprøvesvar) ville kunne gi mistanke om myelomatose? Forhøyet senkning, men hva ellers? Hvordan vil blodbildet se ut hos en med myelomatose? Høye leukocytter eller lave? Lav Hb og erytrocytter? Hvilke blodprøver vil bli tatt videre, dersom en først får mistanken? Vil det neste være beinmargsprøve?

Dette ble langt, og kanskje er ikke dette rette stedet å stille spørsmålene. Håper jeg dog kan få litt hjelp, jeg føler jeg trenger mer kunnskap før jeg prøver å nærme meg temaet for min bror. Er redd for å ta opp dette, da jeg ikke vil skremme ham unødig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28654-myelomatose-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Den viktigste blodprøven ved mistanke om myelomatose er elektroforese. Dette er en undersøkelse av eggehvitestoffene i blodet. Cellene ved myelomatose skiller ut sykelige antistoffer som kan påvises ved denne testen. Av og til skilles disse antistoffene så rakst ut i urinen at de ikke kan påvises i blodet, da kan en spesiell undersøkelse av urinen på disse stoffene (Benze Jones protein) hjelpe en til diagnosen.

Etter dette er neste skritt benmargsprøve.

Benskjørheten ved myelomatose er litt spesiell, mer som ødeleggelse av benvev på grunn av utvidelse av benmargen. En vil ofte kunne se det på røntgenvbilder dersom det er myeolomatose som er årsak til benskjørhet. Spesiellt røntgenbilder av skallen kan vise et karakteristisk bilde.

Jeg vet ikke hvilken anbefaling jeg vil gi deg, om du likevel vil kunne be bror din høre med legene sine om de har tenkt på denne sykdommen og gjort nødvendige undersøkelser for å utelukke den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28654-myelomatose-langt/#findComment-115829
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...