Gå til innhold

Sterk mistrivsel på jobben


Gjest deppa og trist

Anbefalte innlegg

Gjest deppa og trist

Kan man sykemeldes pga mistrivsel på jobben? Nå er det så ille at jeg bare gråter. Men kan ikke bare si opp, av økonomiske grunner. Og vet ikke om jeg i det hele tatt orker å jobbe mer innen dette fagfeltet. Føler meg helt tom:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bli sykemeldt om legen din mener det er den beste løsningen. Men du kan bare bli sykemeldt for et visst antall uker før legen må rapportere arbeidsgiver inn til (husker ikke hva det heter) med beskjed om grunnen til at du er borte. Det er noen helt spesielle rutiner siden det er arbeidsplassen som gjør deg syk.

Var i samme situasjon selv for mange år siden. Ble sykemeldt for en periode og sa opp stillingen for å søke meg ny jobb innen nytt felt - noe av det smarteste jeg har gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deppa og trist

Du kan bli sykemeldt om legen din mener det er den beste løsningen. Men du kan bare bli sykemeldt for et visst antall uker før legen må rapportere arbeidsgiver inn til (husker ikke hva det heter) med beskjed om grunnen til at du er borte. Det er noen helt spesielle rutiner siden det er arbeidsplassen som gjør deg syk.

Var i samme situasjon selv for mange år siden. Ble sykemeldt for en periode og sa opp stillingen for å søke meg ny jobb innen nytt felt - noe av det smarteste jeg har gjort :)

Tusen takk for svar!

Jeg liker i utgangspunktet ikke å gå til legen. Og synes det er et stort skritt å gå til legen med spørsmål om sykemelding pga mistrivsel. Hvordan følte du det da du oppsøkte legen... Var det vanskelig? Jeg har så høye krav til meg selv, og vet ikke helt hvordan jeg skal gripe ann hele situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deppa og trist

Det har jeg gjort. Dog bare oppsigelsestiden, og ikke fra full stilling. Hadde akkurat sagt opp. Gikk til legen, det var ganske tøft.

Huff, ja det må ha vært tøft! Det tror jeg på. Men fy, hvor lyst jeg har å gjøre akkurat det samme selv!... Selv om jeg synes det er utrolig vanskelig... Vet ikke om jeg tørr. Er så redd for at legen ikke skal forstå alvoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, ja det må ha vært tøft! Det tror jeg på. Men fy, hvor lyst jeg har å gjøre akkurat det samme selv!... Selv om jeg synes det er utrolig vanskelig... Vet ikke om jeg tørr. Er så redd for at legen ikke skal forstå alvoret.

Ja, skjønner. Jeg var livredd selv. Grua meg kjempelengefør jeg i det hele tatt turte bestille legetime, også grua jeg meg jo ikke noe mindre dagene fram til timen! Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få sykemld, hadde aldri trodd at jeg ikke skulle bli avfeid. Men hadde det så trasig på jobb at den ydmykelsen var jeg villig til å ta. Brukte mye tid dagene før på å kjenne på og sette ord på det som egentlig plaget meg sånn at jeg på en best mulig måte klarte å formidle hvordan det egentlig var og at legen skulle skjønne dette. Uansett hvor kliss naken jeg skulle føle meg.

Da jeg kom inn til legen følte jeg meg nermest som en unge som hadde gjort noe fryktelig galt, og NÅ var innrømmelsens time! :-D Satt som en potetsekk, skrapte på lipsylen og stirra på et punkt på gulvet, mens jeg stotra frem så godt jeg kunne. Følte ikke jeg fikk sagt noe jeg hadde tenkt å si og alt for lite, men det hjalp veldig å ta tenkt over det på forhånd. Hun spurte da om jeg hadde gjort noe for å forbedre situasjonen evt om jeg kunne slutte tidligere. Hun skrev ut sykemld umiddelbart, og da jeg kom ut følte jeg meg ca 150kg lettere! :D Bør definitivt prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg liker i utgangspunktet ikke å gå til legen. Og synes det er et stort skritt å gå til legen med spørsmål om sykemelding pga mistrivsel. Hvordan følte du det da du oppsøkte legen... Var det vanskelig? Jeg har så høye krav til meg selv, og vet ikke helt hvordan jeg skal gripe ann hele situasjonen.

Akkurat der og da så jeg ingen annen løsning. I tillegg er jeg så heldig å ha en forståelsesfull lege som har kjent meg i mange år så han skjønte at dette ikke var noe "jeg fant på for å slippe å gå på jobb". Synes det var værre å si opp jobben - de spurte meg om grunnen og det turte jeg ikke svare ærlig på.

Det er tøfft akkurat mens det står på - men det er så verdt det i etterkant. Jeg har ikke angret en dag. Når beslutningen først var tatt føltes også ting lettere.

Ønsker deg lykke til - vet at det er en tøff periode du desverre må gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du ikke sykmeldes på grunn av mistrivsel.

Du skriver at du bare gråter, og det kan kanskje tyde på at du har en depresjon? Depresjon kan gi grunnlag for sykmelding.

Det viktigste er vel å finne ut hvorfor du mistrives så sterkt og prøver å finne en løsning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Du kan bli sykemeldt om legen din mener det er den beste løsningen. Men du kan bare bli sykemeldt for et visst antall uker før legen må rapportere arbeidsgiver inn til (husker ikke hva det heter) med beskjed om grunnen til at du er borte. Det er noen helt spesielle rutiner siden det er arbeidsplassen som gjør deg syk.

Var i samme situasjon selv for mange år siden. Ble sykemeldt for en periode og sa opp stillingen for å søke meg ny jobb innen nytt felt - noe av det smarteste jeg har gjort :)

''Men du kan bare bli sykemeldt for et visst antall uker før legen må rapportere arbeidsgiver inn til (husker ikke hva det heter) med beskjed om grunnen til at du er borte. Det er noen helt spesielle rutiner siden det er arbeidsplassen som gjør deg syk.

''

Vet du noe om hvor detaljert en slik sykemelding må være, i forhold til arbeidsplassen? Har et familiemedlem i samme situasjon, som jeg frykter snart blir langvarig sykemeldt pga stort konfliktnivå på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men du kan bare bli sykemeldt for et visst antall uker før legen må rapportere arbeidsgiver inn til (husker ikke hva det heter) med beskjed om grunnen til at du er borte. Det er noen helt spesielle rutiner siden det er arbeidsplassen som gjør deg syk.

''

Vet du noe om hvor detaljert en slik sykemelding må være, i forhold til arbeidsplassen? Har et familiemedlem i samme situasjon, som jeg frykter snart blir langvarig sykemeldt pga stort konfliktnivå på arbeidsplassen.

Arbeidsgiver har i utgangspunktet ikke krav på å vite hvorfor du er sykemeldt - som i alle andre tilfeller. Men fordi det er arbeidsplassen som gjør deg syk må dette etter et visst antall uker (husker ikke hvor mange) rapporteres til arbeidstilsynet slik at det blir gjort tiltak på arbeidsplassen. Man skal jo ikke bli syk av å jobbe. Jeg tror den rapporten legen da må skrive skal være ganske detaljert - fikk selv inntrykk av det og var derfor jeg valgte å heller si opp jobben enn å stå oppi en slik situasjon (feig som bare det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...