Little Lady Skrevet 2. juni 2001 Del Skrevet 2. juni 2001 Hei! Når jeg har vært ute i sterk sol uten beskyttelse, kan jeg få kløe og nuppete hud på kinnene. Regner med at dette er en form for soleksem. Men det kan faktisk bli verre med solkrem, særlig hvis kremen er fet. Tror jeg reagerer på uv-filter, for jeg kan få samme reaksjon av vanlige fukt/dagkremer som inneholder uv-filter, selv på vinteren. Er titanium dioxide et uv-filter og er det isåfall et kjemisk filter? Det stoffet er i allefall i de solkremene og fuktighetskremene jeg reagerer på. Har sensitiv blandingshud, men reagerer på solkremer for sensitiv hud også. Kanskje det hadde vært bedre med en fettfri solkrem? Finnes det uv-filter som ikke er spesielt allergifremkallende og hva heter disse? Kan dere anbefale noen merker? Solkremer fra apoteket er ikke alltid å anbefale... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28679-soleksem-og-solkremallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 5. juni 2001 Del Skrevet 5. juni 2001 Kjære Little Lady Det at du får rød, nuppete hud isolen behøver ikke være soleksem, men heller en normal reaksjon på en lettere solforbrenning. Når du blir værre av enkelte solkremer kan det selvfølgelig ha sammenheng med innholdsstoffene i kremene og ikke nødvendigvis solfilteret. Men det er riktig at kjemiske solfiltere kan være uheldige for huden og derfor anbefaler vi at barn f.eks. ikke bruker de kremene med høyest solfaktor, men heller smøres ofte. Hvis du har problemer med alle typer solfiltre gjenstår det bare å beskytte seg på annet vis - være i skyggen midt på dagen, kle på deg og ev. bruke sinksalver som holder solen helt borte på utsatte steder hvor du lett blir brent. Ellers har hjemmesiden til Rikshospitalets Hudpedagogiske senter flere artikler om solkremer som du burde lese - du kan komme direkte over dit fra Doktor online. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28679-soleksem-og-solkremallergi/#findComment-116433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.