Gjest hjerterud Skrevet 2. juni 2001 Del Skrevet 2. juni 2001 Hei ! Er det normalt at hjerte hopper av og til ? helst i ro ikke i aktivitet. er plaget med hjerteangst for tiden, tenker på hjerte titt og ofte. Kan det hoppe av den grunn ? Har hatt hvile EKG tre ganger, er det nok til å se at hjertet er OK ? det hopper aldri hos legen selvfølgelig. Så alle prøver ellers var Ok. Blodtrykket varierer noe hos legen, alt fra 127/78,130/80 til 140/100 (da er jeg kjempe-nervøs). Er det normalt at blodtrykk i nervøse situasjoner stiger(undertrykk også?) har hatt 24-timers auto.b.måler hvor nattrykket var 91/60 og gj.snitt var i døgnet 124/84. Jeg er så opptatt av hjerte og blodtrykk så det er vel derfor hjertet hopper ? Blir liksom ikke klok hos legen. Takknemlig for svar fra leger. Med hilsen jente 35 år(ikke røker) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28690-hopp-hopp-og-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dom Skrevet 2. juni 2001 Del Skrevet 2. juni 2001 Hei. Vet noenlunde hva du går igjennom, da jeg var i en lignende situasjon for en del år tilbake. Hadde lignende symptomer etter at min onkel døde plutselig og uventet av hjerteinfarkt, -jeg var bare 14 år og ble redd. I dag (jeg er 30), ser jeg at dette kun var angst for at jeg skulle dø av hjertesykdom. Du har gjennomgått grundige undersøkelser hos legen, og sier legen at du er frisk, ville jeg valgt å stole på det. Jeg tror hjertet hos alle kan gjøre noen "hopp" av og til, uten at det er farlig. At blodtrykket er ulikt fra gang til gang hos legen, er nok vanlig. Jeg vil anbefale deg å begynne og trene (om du ikke gjør det), leve sunt og gjøre ting du setter pris på og trives med i hverdagen. Dette vil gjøre at en føler seg friskere. Jeg kjenner jo ikke deg, men er du av de som synes dette er vanskelig, så kan du søke hjelp, f.eks. gjennom en psykolog, psykiatrisk sykepleier eller god veninne. Å ha noen å dele bekymringer med, og se på hva som kan være årsaken til bekymringene, kan være godt å ha. Kanskje er jeg "helt på jordet", men håper uansett her var noen råd du likte. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28690-hopp-hopp-og-blodtrykk/#findComment-115943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 3. juni 2001 Del Skrevet 3. juni 2001 Det er også mulig å ta EKG kontinuerlig gjennom 24 timer. Da denne apparaturen ble utvikler, testet man den først ut på friske studenter, og oppdage da at ABSOLUTT ALLE mennesker har hjerter som hopper av og til i løpet av døget. Hvor mye kan variere fra person til person. Det hopper mer i stressituasjoner (når kroppen skiller ut stresshormonet adrenalin) og dersom man røyker (men den faktoren er jo ikke aktuell for deg). Adrenalin øker pulsen, gir mer hopp av hjertet og øker blodtrykket. Det er helt normalt at blodtrykket øker når man er anspent og engstelig. De blodtrykkene du beskriver er derfor helt flotte. Et hvile EKG kan ikke si alt om et hjerte, men ut fra dine symptomer, synes jeg det høres ut som du har vært godt nok undersøkt og at hjerte og blodtrykk er i orden. Håper du kan greie å slå deg til ro med det, det vil i seg selv kunne gjøre at plagene avtar for du blir mindre stresset (og skiller ut mindre adrenalin). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28690-hopp-hopp-og-blodtrykk/#findComment-116015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjerterud Skrevet 3. juni 2001 Del Skrevet 3. juni 2001 Det er også mulig å ta EKG kontinuerlig gjennom 24 timer. Da denne apparaturen ble utvikler, testet man den først ut på friske studenter, og oppdage da at ABSOLUTT ALLE mennesker har hjerter som hopper av og til i løpet av døget. Hvor mye kan variere fra person til person. Det hopper mer i stressituasjoner (når kroppen skiller ut stresshormonet adrenalin) og dersom man røyker (men den faktoren er jo ikke aktuell for deg). Adrenalin øker pulsen, gir mer hopp av hjertet og øker blodtrykket. Det er helt normalt at blodtrykket øker når man er anspent og engstelig. De blodtrykkene du beskriver er derfor helt flotte. Et hvile EKG kan ikke si alt om et hjerte, men ut fra dine symptomer, synes jeg det høres ut som du har vært godt nok undersøkt og at hjerte og blodtrykk er i orden. Håper du kan greie å slå deg til ro med det, det vil i seg selv kunne gjøre at plagene avtar for du blir mindre stresset (og skiller ut mindre adrenalin). Hei igjen ! Tusen takk for kjempeflotte svar fra legen og "dom". Ja, jeg har gått nesten konstant anspendt og vært nervøs for hjerte og blodtrykk i ca. ett år og det tar jo på. Så adrenalinet hos meg har nok produsert litt mer en normalen. Så da velger jeg å tro at stresset mitt innvendig er årsaken til hjerteuro osv. Jeg ble roligere ved disse svar så kanskje det hele roer seg ned sakte men sikkert. Trim og dele dette med venninder vil sikkert hjelpe meg i gang. Hvis ikke så må jeg nok søke profesjonell hjelp noe magefølelsen min sier. Så stadig å gå å tenke på hjerte døgnet igjennom er utrolig slitsomt. Jeg ville heller ha brukket en tå hvis jeg fikk velge. Takk igjen, kanskje jeg skriver igjen om hvordan dette går. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28690-hopp-hopp-og-blodtrykk/#findComment-116031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.