Gå til innhold

Overvekt - "gode råd"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av trådene om overvekt, fedme og hvem som vet og kan og bør blande seg inn, har jeg en liten episode å dele med dere.

Flere i familien sliter med vektproblemer, og prøver å leve sunt og riktig. Men i vår familie er det sånn at selv overvektige har lov til å skeie ut iblant. En sånn anledning var 70-årsdagen til bestemoren min. Vi hadde spist god mat og kost oss med litt kake, som man gjerne gjør i sånne sammenhenger. Det var hyggelig og selskapet trakk ut, og etter hvert kom en bolle potetgull på bordet. Alle spiste litt av den, småpratet og hygget oss. Så kom onkelen min, med en god del kilo til overs, til å forsyne seg med noen flak potetgull. Da kom det fra en gammel tante "Det skal vel ikke du spise".

Vi som traff ham oftere visste at han var påpasselig med å spise sunt, og han hadde faktisk gått ned en del kilo. Men å delta i selskapet og hygge seg på lik linje med andre, det skulle han åpenbart ikke få lov til. (Heldigvis var han for klok til å bry seg med det, tok litt ekstra potetgull den kvelden og fortsatte å gå ned i vekt.)

Skrevet

En må passe på hva en putter i seg sa min bestemor til meg og tok et langt trekk av røyken sin. Det falt henne tunt for brystet å se sitt barnebarn i godt hold spise godteri.

Skrevet

*Humrer* Jeg har lært en ting av en eller annen her inne, dessverre husker jeg ikke hvem som sa det, men det var i alle fall som følger:

"Jeg kan spise hva jeg vil, men ikke hele tiden". :o) Enkelt og greit. I kveld skal jeg kose meg med snickerskake f.eks, men frem til da spiser jeg sunt som normalt.

Gjest anonym på det
Skrevet

Det kjente jeg meg igjen i!

Vekta mi går sakte ned, men jeg tenker at det er hvordan jeg spiser jevnt over som vises og ikke det jeg spiser i en bursdag eller en lørdagskveld.

Det er også lettere å holde på sunt kosthold om jeg unner meg noe godt enten fredags- eller lørdagskvelden.

Skrevet

Det blir jo en umulighet å slanke seg om man ikke skal få kose seg litt innimellom.

Skrevet

Hvis man ser en overvektig person spise usunt så er det vel ikke så rart om man tror at vedkommende spiser slik alltid?

En bør tenke seg litt om hvilke signaler man sender ut. Jeg har selv sett overvektige personer som spiser godteri, som tar heisen opp to etasjer osv. Da tenker jeg mitt. Kanskje var det månedens utskeielse eller stølhet fra dagens treningsøkt som lå bak, men det vet ikke jeg.

Du får mer respekt som overvektig hvis folk ser at du prøver å gjøre noe med det. Kanskje det er bedre å ta kakestykket og potetgullet hjemme?

Skrevet

Jeg synes det er utrolig frekt av folk å kommentere i alles påhør noe slikt!

Skrevet

Hvis man ser en overvektig person spise usunt så er det vel ikke så rart om man tror at vedkommende spiser slik alltid?

En bør tenke seg litt om hvilke signaler man sender ut. Jeg har selv sett overvektige personer som spiser godteri, som tar heisen opp to etasjer osv. Da tenker jeg mitt. Kanskje var det månedens utskeielse eller stølhet fra dagens treningsøkt som lå bak, men det vet ikke jeg.

Du får mer respekt som overvektig hvis folk ser at du prøver å gjøre noe med det. Kanskje det er bedre å ta kakestykket og potetgullet hjemme?

En ting er å tenke sitt, som du sier. Noe helt annet er det å si dem høyt - i hvertfall når ingen har spurt om din mening.

Det er rett og slett dårlig folkeskikk.

Jeg syns ikke overvektige skal trenge å gjemme seg vekk med potetgullet sitt. Hele poenget med vektmestring er vel at man skal trene seg i å spise mat med fornuft. Ulik mat i ulike sammenhenger.. Det verste man kan gjøre er vel å begynne å forbinde mat med skam, og gjemme seg vekk for å spise?

Gjest hakkenosign
Skrevet

Herre min hatt. Skal overvektige måtte gjemme seg for å kose seg med god mat også nå.. Hva pokker har vi med det å gjøre. Er man ikke mer glad i sin partner, enn at vekten ødelegger for det, da er det på tid å skille seg. Syns mange her er snevre, kortsynte og fordømmende:-(

Gjest hakkenosign
Skrevet

Herre min hatt. Skal overvektige måtte gjemme seg for å kose seg med god mat også nå.. Hva pokker har vi med det å gjøre. Er man ikke mer glad i sin partner, enn at vekten ødelegger for det, da er det på tid å skille seg. Syns mange her er snevre, kortsynte og fordømmende:-(

Når jeg skriver Her, så mente jeg når man kan gå inn å se siste 25I50I100, ble litt feilplassert under tråden..

Skrevet

Jeg tror også at mange vil tenke slik du beskriver. Og kanskje de som er overvektige gjør best i å følge ditt råd. Men det er noe absurd over i hvilken grad "offentligheten" den senere tid har fått det for seg at de har en form for rett til innsyn og regulering av andre menneskers kropp.

Det begynner å bli legitimet å åpent kritisere mennesker som ikke klarer å oppnå å holde sin vekt innenfor det området på normalfordelingskurven som blir antatt å være det mest gunstige i forhold til helse. Derimot er det ikke ansett for å være greit å kritisere en haug med andre personlige forhold i folks liv. Jeg er f.eks. vesentlig mer opptatt av hvordan det kommer til å gå med alle de barna som utsettes for ulike former for omsorgssvikt - inkl. de som vokser opp med foreldre som ligger i krig med hverandre enten i eller utenfor et ekteskap - men dette er alle enige i at er et så vanskelig tema at man skal være forsiktige med å dømme.

Disse kontrastene i forhold til hva som er legitimt å fordømme i ulike tidsperioder, forundrer meg .

Skrevet

En ting er å tenke sitt, som du sier. Noe helt annet er det å si dem høyt - i hvertfall når ingen har spurt om din mening.

Jeg syns ikke overvektige skal trenge å gjemme seg vekk med potetgullet sitt. Hele poenget med vektmestring er vel at man skal trene seg i å spise mat med fornuft. Ulik mat i ulike sammenhenger.. Det verste man kan gjøre er vel å begynne å forbinde mat med skam, og gjemme seg vekk for å spise?

Selvfølgelig er ikke dette noe man sier høyt.

Men jeg tror svært mange tenker slikt og det er jo minst like ille som at en fjott uten sosiale antenner faktisk sier det høyt.

Skrevet

Overvektige skal ikke få hygge seg med litt god mat/kaker i en 70-årsdag?

Det du ser noen spise/gjøre en vanlig hverdag er lett å anta at er vaner, men dette var faktisk et selskap. Og du - tenker - ditt. Men sier du det til dem? De fleste overvektige har faktisk fått med seg at kaker og potetgull er fetende. :- )

Skrevet

Jeg tror også at mange vil tenke slik du beskriver. Og kanskje de som er overvektige gjør best i å følge ditt råd. Men det er noe absurd over i hvilken grad "offentligheten" den senere tid har fått det for seg at de har en form for rett til innsyn og regulering av andre menneskers kropp.

Det begynner å bli legitimet å åpent kritisere mennesker som ikke klarer å oppnå å holde sin vekt innenfor det området på normalfordelingskurven som blir antatt å være det mest gunstige i forhold til helse. Derimot er det ikke ansett for å være greit å kritisere en haug med andre personlige forhold i folks liv. Jeg er f.eks. vesentlig mer opptatt av hvordan det kommer til å gå med alle de barna som utsettes for ulike former for omsorgssvikt - inkl. de som vokser opp med foreldre som ligger i krig med hverandre enten i eller utenfor et ekteskap - men dette er alle enige i at er et så vanskelig tema at man skal være forsiktige med å dømme.

Disse kontrastene i forhold til hva som er legitimt å fordømme i ulike tidsperioder, forundrer meg .

Dette var jo i et selskap, og jeg synes selv overvektige må få skeie ut når moren feirer sin 70-årsdag.

Skrevet

Overvektige skal ikke få hygge seg med litt god mat/kaker i en 70-årsdag?

Det du ser noen spise/gjøre en vanlig hverdag er lett å anta at er vaner, men dette var faktisk et selskap. Og du - tenker - ditt. Men sier du det til dem? De fleste overvektige har faktisk fått med seg at kaker og potetgull er fetende. :- )

Det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår som teller, men det man spiser mellom nyttår og jul. ;o)

Skrevet

Enig. Og et selskap er da slett ikke anledningen til å komme med den slags kommentarer.

Skrevet

Enig. Og et selskap er da slett ikke anledningen til å komme med den slags kommentarer.

Selvfølgelig sier man ikke slikt i selskap! Ikke i det hele tatt for den del. Jeg hadde fått hakeslepp om jeg hadde vært i selskap og noen hadde sagt noe slikt.

Skrevet

Kanskje skal man tenkte over hva man tenker og hva slags konklusjoner man drar. Mange drar for raske konklusjoner på sviktende grunnlag!

Skrevet

Selvfølgelig er ikke dette noe man sier høyt.

Men jeg tror svært mange tenker slikt og det er jo minst like ille som at en fjott uten sosiale antenner faktisk sier det høyt.

Det er et par hakk verre å si høyt alt det negative som faller en inn.

Bare for å ha sagt det, han som fikk den kommentaren hadde gått ned 10-15 kilo før selskapet, koste seg med kake og potetgull på samme måte (men mindre mengde) enn oss andre. Han fortsatte å gå ned også etter selskapet, tror han til sammen gikk ned 30-35 kilo. På tross av noen flak potetgull i et selskap.

Skrevet

Kanskje skal man tenkte over hva man tenker og hva slags konklusjoner man drar. Mange drar for raske konklusjoner på sviktende grunnlag!

Konklusjoner på sviktende grunnlag = fordommer. Og det er det ikke mange som innrømmer at de har. Men det er jammen mye enkelte vet om en person bare ved å se at han/hun er overvektig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...