Gå til innhold

Symptomer på cøliaki/glutenallergi?

Anbefalte innlegg

Gjest sliten samboer

Jeg har en samboer på 25 år som de siste årene(!) har hatt diffuse magesmerter som kommer og går, kvalme, oppkast osv. Han har vært til x antall leger, blodprøver, ultralyd osv, uten at de finner noe galt. Det er selvfølgelig bra, men det er utrolig slitsomt både for ham selv selvfølgelig, og også for meg, at han hangler på den måten.

Jeg vet ikke om han har blitt testet for cøliaki/glutenallergi. Er dette forresten det samme? Kan det jeg så kort beskriver være symptomer på dette?

Han er ellers frisk og sporty, men det er klart dette tærer på både krefter og humør. Han er tynn, men det har han alltid vært.

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Cøliaki gir først og fremst løs avføring, avmagring og slapphet som hovedsymptom. Sikker diagnose stilles ved å ta prøver av tynntarmslimhinnen til mikroskopisk undersøkelse, men man kan ta blodprøver til påvising av antistoffer mot gluten.

• 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...