Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Broren min forsøkte å ta livet sitt i natt.

Han hadde drukket, og han tok masse piller.

Det var bare flaks som gjorde at mor og far fant han i tide.

Han hadde gjort det litt "halvveis" hvis man kan si det sånn.

Han hadde ikke tatt de farligste pillene vi hadde i huset (vi har sterke piller p.g.a. leddgikt og høyt blodtrykk). Han hadde latt oilleeskene stå framme, synlige på badet også.

Var det bare et skrik om hjelp?

Han brukte ikke uttrykke dø på sykehuset. Han sa at han bare ville sove i stedet for dø.

I fjor ville jeg bare dø, og sleit med selvmordstanker, så jeg vet hvordan han har det.

Jeg vil hjelpe han på best mulig måte, men jeg er redd for at han ikke vil ha hjelp fra meg...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

han er 8 år eldre enn meg (24), og verken mor, far eller han vet at jeg hadde det vondt i fjor.

Det hele er bare veldig forvirrende, men er det noen som har råd til meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28705-jeg-vil-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

thinkerbell

kjære deg som vil hjelpe...

Du vet hva du snakker om,- -dette har du vært borti selv... Bruk noe av den erfaringen du sitter med..

Situasjonen du beskriver kunne gått forferdelig galt...Jeg er lettet over at din bror fremdeles er i live..

Din bror trenger hjelp...og det rimelig raskt! Få ham til lege/ legevakt..

Jeg kan ikke uttale meg om din bror virkelig ønsket å dø eller om det var et rop om hjelp... Det er kanskje heller ikke så viktig.. Han har det vondt..forferdelig vondt.. Han roper ganske høyt nå.. Jeg oppfatter at du hører ham, men at du ikke helt vet hva du skal gjøre.. Det er heller ikke så rart.. Dette er en vanskelig situasjon hvor din bror trenger proffesjonell hjelp..

Ikke gå inn i den rollen...men vær en bror/søster for ham..

Vær der for ham. Vis at du bryr deg...(noe du åpenbart gjør)..Ha tålmodighet..og guts..

Varm støttende klem fra bella

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28705-jeg-vil-hjelpe/#findComment-116038
Del på andre sider

kjære deg som vil hjelpe...

Du vet hva du snakker om,- -dette har du vært borti selv... Bruk noe av den erfaringen du sitter med..

Situasjonen du beskriver kunne gått forferdelig galt...Jeg er lettet over at din bror fremdeles er i live..

Din bror trenger hjelp...og det rimelig raskt! Få ham til lege/ legevakt..

Jeg kan ikke uttale meg om din bror virkelig ønsket å dø eller om det var et rop om hjelp... Det er kanskje heller ikke så viktig.. Han har det vondt..forferdelig vondt.. Han roper ganske høyt nå.. Jeg oppfatter at du hører ham, men at du ikke helt vet hva du skal gjøre.. Det er heller ikke så rart.. Dette er en vanskelig situasjon hvor din bror trenger proffesjonell hjelp..

Ikke gå inn i den rollen...men vær en bror/søster for ham..

Vær der for ham. Vis at du bryr deg...(noe du åpenbart gjør)..Ha tålmodighet..og guts..

Varm støttende klem fra bella

Takk for støtten!

Jeg har vært der for ham i hele dag!

Han har kommet hjem. Ingen tegn til fysiske senskader e.l.

Hen skal få hjelp av proffesjonelle nå, det sa psykiateren på sykehuset.

Han vil heller være sammen med meg enn mor og far, for han syns de maser.

Jeg har bestemt meg for å "være" der hele tiden. 100%.

klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28705-jeg-vil-hjelpe/#findComment-116176
Del på andre sider

thinkerbell

Takk for støtten!

Jeg har vært der for ham i hele dag!

Han har kommet hjem. Ingen tegn til fysiske senskader e.l.

Hen skal få hjelp av proffesjonelle nå, det sa psykiateren på sykehuset.

Han vil heller være sammen med meg enn mor og far, for han syns de maser.

Jeg har bestemt meg for å "være" der hele tiden. 100%.

klem

Du må være en utrolig god søster/bror for din bror.... Synes det er så flott at du virkelig bryr deg..

Men,- -ikke slit deg ut...pass godt på deg selv..

I motsetning til mange andre pårørende vet du hva du snakker om..Du har vrt der selv..Du vet hvor tøfft det er.. Jeg sier igjen--> bruk erfaringen din.. Tenk igjennom hva som fikk deg opp til overflaten..

Jeg er så glad det finnes mennesker som deg... Mennesker med guts, tålmodighet og varme..

go`klem fra bella..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28705-jeg-vil-hjelpe/#findComment-116259
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ganske ofte her på forum at personer spør hvordan de skal hjelpe personer med psykisk sykdom.

Jeg tror faktisk det finnes et slags standardsvar jeg kan gi til alle:

Vær en god venn som du ville ha vært enten vedkommende var psykisk syk eller ikke. Motiver i tillegg vedkommende til å søke profesjonell hjelp, først hos sin allmennlege. Det spesifikt psykiatriske er det lite venner kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28705-jeg-vil-hjelpe/#findComment-116537
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...