Gå til innhold

Behandling av trøstespising - NHD

Anbefalte innlegg

Hei!

Over de siste årene har vekten min svingt med 20 kg. gjentatte ganger. Jeg tror årsaken er trøstespising eller hva jeg skal kalle det jeg holder på med...(somatiske årsaker utelukket) I perioder med vanskelige følelser, har jeg ingen andre strategier for å slippe unna følelsene enn å spise. Kan spise store mengder mat/søtsaker selv om jeg ikke har lyst på, egentlig. Føler trang til å kaste opp etterpå, men lar det være da jeg er redd for å havne i en ond sirkel. Når jeg legger på meg, er det fort gjort å gi opp og bare spise videre. Så, et halvår senere, klarer jeg somoftest å regulere vekten noe. Og så er det på`n igjen etter en stund. Jeg føler sterk avsky for kroppen min.

Hvordan kan jeg gjøre noe med dette? Hva slags type behandling er best i sånne saker? Går til psykolog, tar SSRI, men klarer foreløbig ikke å snakke om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28712-behandling-av-tr%C3%B8stespising-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest singingbird

Du skal ihvertfall være glad for at du ikke kaster opp for JA, det er veldig lett å komme inn i en jævlig ond sirkel.....

Tror dette er det som kalles for tvangsspising på fint. Jeg har forstått det slik at tvangsspiseren (hvis det er det riktige uttrykket) må avlæres av "alt eller ingenting"- tankegangen sin. Mat og følelser henger nøye sammen, det tror jeg noen og enhver av oss har erfart! Blir ikke problemet forsterket av AD, som jo er velkjent for å gi vektøkning? Spis litt av alt og rør litt på deg, snakk om det du egentlig sliter med, denne spisingen dekker over et større problem, tror nå jeg??? Vet ikke om dette hjelper deg noe, men jeg ønsker deg iallefall lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...