Gå til innhold

Kan en psykisk lidelse fører til en annen?

Anbefalte innlegg

Gjest Bulla

Jeg lider av bulimi og har ett par spørsmål angående dette. Det er jo kjent at du som bulimiker ofte sliter med depresjoner o.l. Men er det mulig å få andre psykiske lidelser p.g.a bulimi? Er litt redd at det plutselig en dag bare skal si "KLIKK" og så blir jeg schizofren eller noe sånn.

Hva er det som gjør at noen bli schizofrene egentlig? Skjer det brått eller over lengre tid? Hva er de første symptomene?

(hvorfor skrives det slik, og hva ligger i ordet?)

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er svært vanlig at flere psykiske lidelser forekommer samtidig hos samme person. På fagspråket kalles det comorbiditet. Visse lidelser er svært vanlige sammen f. eks, angst og depresjon og bulimi og depresjon.

Jeg har aldri hørt om bulemikere som siden har fått schizofreni.

Scizofreni krever en arvelig diposisjon pluss en hjerneskade som oppstår i fosterlivet eller under fødselen.

Schizo-freni betyr spaltet sinn, men dette er en dårlig/feil beskrivelse av sykdommen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er svært vanlig at flere psykiske lidelser forekommer samtidig hos samme person. På fagspråket kalles det comorbiditet. Visse lidelser er svært vanlige sammen f. eks, angst og depresjon og bulimi og depresjon.

Jeg har aldri hørt om bulemikere som siden har fått schizofreni.

Schizofreni krever en arvelig diposisjon pluss en hjerneskade som oppstår i fosterlivet eller under fødselen.

Schizo-freni betyr spaltet sinn, men dette er en dårlig/feil beskrivelse av sykdommen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...