Gå til innhold

Betablokker

Anbefalte innlegg

Gjest Per40år

Etter en del problemer med hjerteklapp ble jeg monitorert i 24 timer med en liten "båndopptaker".

Legen sa jeg hadde uregelmessig hjerterytme og litt forhøyet blodtrykk.

Legen satte meg på betablokker, ba meg mosjonere og kutte ut salt. Problemet har(nærmest) blitt borte.

Men må jeg gå på disse medisinene livet ut?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28732-betablokker/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Per40år (3/6).

Du har sannsynligvis fått påvist endel ekstraslag i hjertet i tillegg til et moderat forhøyet blodtrykk.

En slik tilstand er ganske vanlig forekommende og trenger ikke være stasjonær. Ofte er det perioder der enkelte stressmomenter er sterkere enn vanlig, treningstilstanden er laber, nikotin- og alkohol-inntak er noe stort, jobb og privatliv blir tilspisset, osv.,osv.. Slike faktorer er med på å påvirke bl.a. ekstraslagtendens og forhøyet blodtrykk, som i en periode er såpass uttalt at det blir nødvendig å behandle medikamentelt.

Hvis man imidlertid er en person som har tendens til høyt blodtrykk, er det meget man kan gjøre i selvbehandlende øyemed, hvorav de to råd du har fått er helt sentrale : øke fysisk trening (aerob trening) og redusere saltinntaket. Andre ting man kan gjøre er å normalisere en evt. overvekt, slutte å røyke samt redusere kaffe- og alkohol-inntaket.

Det er godt mulig at du etter en stund vil kunne slutte med dine blodtrykksmedisiner, men det bør du gjøre i nært samarbeid med din lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28732-betablokker/#findComment-119835
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...