marien Skrevet 3. juni 2001 Del Skrevet 3. juni 2001 Har ein gut, 7 md. som har hatt atopisk eksem sidan han var 2-3 veker. eindel på kroppen, men mest i ansiktet,der han fortsatt har ganske mykje. Vi har brukt locoid og mildison + duoderm plaster for at han ikkje skal klore seg opp. Han har hatt to infeksjonar med abboticin. 4 md. gml. tok han allergitest( prikktest og blodprøve) på melk og egg, og denne gav utslag på egg. Han fikk kun morsmelk fram til 6 md. alder,så eg har no eit eggefritt kosthald. Frå 6 md.har han fått maisgraut laga på morsmelkstillegg, og siste vekene har han og fått litt brød uten pålegg, og litt potet. Har ikkje merka reaksjon på noko av dette. Det eg no lurer på er kva eg bør fortsette med av matvarer,pålegg, frukt osv. Han ertydelig meir glad i brød enn i graut, og vil heller ha potetene i bitar, ikkje mosa. Eg ammar sjølsagt endå, så hovedmaten er fortsatt morsmelk.Vil reaksjon på nye matvarer mest trulig vise seg som forverring av eksemet? Eg er usikker og redd for kraftige reaksjoner på det vi putter i han. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28741-allergi-og-nye-matvarer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 5. juni 2001 Del Skrevet 5. juni 2001 Kjære marien Du bør ikke introdusere fisk i kosten hans før han er 1 år gammel, men hvis han da ikke reagerer kan du prøve forsiktig med fisk. Ellers kan du gi ham all slags grøt og gjerne variere mellom de forskjellige grøttypene så han venner seg til forskjellige sorter korn. All slags vanlig brød er bra å venne ham til, men unngå alt med nøtter og peanøtter. Alle typer kokte grønnsaker kan du gi ham - gulrøtter, brokkoli, blomkål osv. Frukt som raspet eple og pære og banan kommer sikkert til å gå bra. Men unngå sitrusfrukter av hensyn til eksemet. Stort sett kan du gi ham alt unntagen egg og nøtter - og fisk frem til 1 års alder. Det viktigste er at du er forsiktig og introduserer nye matvarer langsomt. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28741-allergi-og-nye-matvarer/#findComment-116442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.