Gå til innhold

Forvirrende informasjon om fødselspenger


Elaysa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lest om fødselspenger på trygdehjelpen.no og endel innlegg her inne, og blir bare mer og mer forvirret:-(

1.Har blitt fortalt at som deltidsansatt blir fødselspengene beregnet ut fra de 6 beste av de 10 siste mnd før termin. Så leste jeg at dette bare gjalt dagpenger ol. Hva gjelder da for meg? Jeg har svært varierende inntekt fra mnd til mnd. Jobbet mye i desember og januar ,veldig lite frem til nå, mye i juni, juli og deler av august, så lite frem til termin i uke 44.

(med lite mener jeg bare 11 timer i uken, med mye mener jeg fra 6000 - 14000 før skatt )

(jeg er 22 år, og har studert siden vgs og jobbet deltid ved siden av, så å beregne inntekt ut fra de 3 siste årene blir bare feil det også. Mottar ikke lån og stipend fra lånekassen)

2.Hadde 2 jobber (begge ekstrahjelp/deltid) fram til januar, og fikk lønn fra to steder i desember og januar. Blir dette tatt hensyn til? Jeg valgte selv å si opp den ene jobben, da to jobber og 50% studie ble for mye)

3.Spurte deg tidligere om når jeg måtte ta permisjon for å få regnet med desemberlønna. Du gav meg to svar, før 1 sept og før 1 okt. Det er vel før 1 okt som er rett?

4. Når bør jeg egentlig ta kontakt med trygdekontoret for å få alle papirer o.l. For det er jeg som må ta kontakt, ikke arbeidsgiver? For hvordan fugerer egentlig "samspillet" mellom den gravide, arbeidsgiver og trygdekontoret? Hvem sender inn papirer, hvem sender ut fødselspengene, hvem gir feriepengene osv.. Kan jeg lese mer om dette noe sted?

5. Et litt dumt spørsmål. Permisjonspengene beregnet fra lønn før skatt? Og man skatter av permisjonspengene på lik måte som lønn?

Til slutt: Finnes det noen bra steder på nettet hvor det står om fødselspenger foruten trygdehjelpen? Kjekt å kunne lese seg til det en lurer på, men det er vanskelig å forstå alt.

Håper du gidder å svare på nok noen spørsmål om fødselpenger da....jeg ser jo at det er endel av dem her inne... Får vel si at jeg syns dere gjør en kjempe fin jobb! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Beste 6 mndr gjelder KUN dem som har dagpenger (evt delvis dagpenger + delvis jobb).

Poenget med de vanlige reglene er å finne frem til din NORMALE ÅRSINNTEKT. Her bruker man først og fremst en så lang beregningsperiode at man kan finne et riktig resultat, (f.eks siste 12 mndr), men dernest må man bruke unntaksreglene i § 8-30 for å finne ut om om man skal bruke en annen inntekt.

Poenget MITT er at du kan bruke reglene til omtrent å få det resultat du ønsker, hvis du bare er kreativ nok :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...