Gå til innhold

Skadet bukspyttkjertel som barn

Anbefalte innlegg

Min sønn, f. 101280, skadet som 5-åring buksp.kjertelen. Han veltet på sykkel og fikk sykkelstyret i magen. Han var på sykehus i mer enn én måned, og kirurgisk inngrep var å fjerne en stor syste, samt å legge et dren til magesekken.

Han har i oppveksten ikke hatt noen problemer og har vært meget aktiv.

For tiden er han i Sjøforsvaret hvor han tjenestegjør på båt. For ca. et halvt siden begynte han å klage over store, sporadiske smerter i magen. Jeg ba om at han gikk til lege. Det ble tatt blodprøve, men pga. båten stadig er på forskjelige oppdrag, har analysen først nå blitt ettersendt til hjemmeadressen.

Analysen som er foretatt er S-C-Peptid:

- Resultat: 1431 pmol/l

- Ref. område: 240-720

Jeg forstår at dere basert på dette ikke kan stille noen diagnose, men ber om en tilbakemelding om hva som er målt ifm. med denne analysen, og hva gutten evt. bør gjøre. Han reiser nå på et 3 ukers oppdrag til utlandet.

Med hilsen,

Bekymret far.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28807-skadet-bukspyttkjertel-som-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

C-peptid er et stoff som dannes sammen med insulin. Det er således et visst mål på insulinproduksjonen. Normalt er verdien høyere hos overvektige fordi de produserer mer insulin. Sammenhengen mellom din sønns magesmerter, skaden som barn og forhøyet C-peptid ser jeg ikke klart, men jeg går ut fra at den legen som har rekvirert prøven har hatt en tanke med det. Kan dere få kontakt med den legen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...