Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnoses irritabel tykktarm. Er svært plaget med kvalme nesten hele tiden. Vil dette gå over eller må jeg leve med denne kvalmen ? Kvalmen holder på å ta 'knekken' på meg.

Har prøvd ingefærtabl., primperan og trilafon mot kvalme. Dette hjelper bare i liten grad. Finnes det noe annet som kan hjelpe bedre ?

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi
Skrevet

Irritabel tykktarm alene bruker ikke gi så mye kvalme. men den kan henge sammen med funksjonsforstyrrelse i magesekken som kan gi kvalme. Jeg synes det er svært vanskelig å uttale meg om din situasjon og hvor lenge du vil ha disse plagene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Irritabel tykktarm alene bruker ikke gi så mye kvalme. men den kan henge sammen med funksjonsforstyrrelse i magesekken som kan gi kvalme. Jeg synes det er svært vanskelig å uttale meg om din situasjon og hvor lenge du vil ha disse plagene.

Takk for svar.

Hva mener du med funksjonsforstyrrelser i magen?

Har tatt coloskopi og røntgen for spiserør/mage, men ikke gastroskopi.

Har du ingen formening om hva kvalmen kan skyldes?

Til orientering kan nevnes at gastroavd. ved SMR ønsker å foreta en 'fullstendig utredning' av meg, også med tanke på hormonforstytttelser.

På forhånd takk !

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi
Skrevet

Takk for svar.

Hva mener du med funksjonsforstyrrelser i magen?

Har tatt coloskopi og røntgen for spiserør/mage, men ikke gastroskopi.

Har du ingen formening om hva kvalmen kan skyldes?

Til orientering kan nevnes at gastroavd. ved SMR ønsker å foreta en 'fullstendig utredning' av meg, også med tanke på hormonforstytttelser.

På forhånd takk !

Ved irritabel tarm er samspillet mellom musklene i tarmen dårlig. Tarmmusklene skal normalt trekke seg sammen og slappe av i koordinert rytme slik at maten bølger fram og tilbake og blir ført stadig lenger nedover i tarmen. Ved irritabel tarm kan de trekke seg sammen slik at det blir en forbigåande passasjehindring, slik at tarminnholdet blir forsnket så det blir sugd opp for mye væske og avføringen blir hard, eller de kan skynde på passasjen så det blir diare.

I magesekken kan kanskje muskelbevegelsene bli slik at musklene trekker seg sammen for å tømme sekken, mens lukkemuskelen ikke åpner. Slike bevegelser kan gi kvalme. Gallelidelser kan også gi kvalme.

Det er bra at du skal få en skikkelig utredning. Etter den håper jeg du har fått bedre svar på om det kan gjøres noe med den plagsomme kvalmen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...