hil Skrevet 4. juni 2001 Del Skrevet 4. juni 2001 Jeg er en 36 år gammel kvinne som tidligere aldri har hatt allergiske reaksjoner med unntak av kløe i øynene ved kontakt med katter. Natt til i går våknet jeg med hudkløe, uten utslett, som gav seg på morgenen. I går ettermiddag begynte jeg å klø igjen, og da jeg satte meg for å amme min 5 uker gamle sønn, oppdaget jeg at vablete utslett på brystene (typisk elveblest). Dette spredte seg etterhvert til hele kroppen og ansiktet, samt hevelser i lepper og rundt øyne, og noe hovne fingrer og føtter. Kløe og utslett har nå etter et døgn bedret seg noe, det virker som om "det flytter seg", blir svakere et sted på kroppen, og øker et annet. Det jeg har spist både i går og forgårs er slangeagurk og en type fylt småsjokolade. Slangeagurk har jeg den siste tiden nærmest hatt "dilla" på, og spist ihvertfall en hel om dagen. Jeg har også opplevt at jeg de siste dagene har begynt å nyse når jeg har spist agurk (har satt dette i forb. med at jeg har vært forkjølet). I går spiste jeg agurk mange timer før utslettet begynte (6 - 7 timer) Fylt sjokolade spiste jeg ca. en time før. Kvelden i forveien hadde jeg spist begge deler omtrent samtidig. Hva tror du jeg har reagert på?, Får man plutselig allergier etter å ha tålt en matvare hele livet? Har det noe å si at jeg nettopp har født? Til slutt, min mann bruker Zyrtec, hvor skadelig er det om jeg tar en tablett for om mulig dempe kløen til natten? Jeg ammer, og ser i felleskat. at zyrtec ikke bør brukes da det går over i melken, men vil det også gjelde en enkelt gang? Med takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28820-hva-har-jeg-reagert-p%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 5. juni 2001 Del Skrevet 5. juni 2001 Kjære hil Det er ikke sikkert at du har reagert på noe spesielt - elveblest slik du opplevde det kan dukke opp ganske plutselig for så å forsvinne like raskt. Men, hvis du har reagert på noe ville jeg gjette på sjokoladen - slangeagurk er det svært uvanlig å reagere på (men det kan selvfølgelig forekomme, særlig når du spiser slike mengder). Prøv å bruke litt mindre agurk og unngå den fyllte sjokoladen. Elveblesten du fikk kan godt ha sammenheng med de omstillinger kroppen din er inne i etter en fødsel. Det er ikke farlig om du tar en eller to Zyrtec for å dempe kløen. Det lille som går over i melken har svært liten betydning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28820-hva-har-jeg-reagert-p%C3%A5/#findComment-116444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.