Gå til innhold

Hvorfor har alt blitt så vanskelig?


Gjest Maryam

Anbefalte innlegg

Gjest Maryam

Her er min historie; Har endelig klart å komme meg ut av en spiseforstyrrelse som varte hele tenåringsperioden. Alt skulle ha vært så bra nå, jeg har en snill kjæreste, mange venner, går på et morsomt studium etc. Men sånn er det ikke. Er full av angst ved tanken på hva jeg har gjort med kroppen min i disse årene. Klarer ikke å fungere pga. disse tanken. Hele tiden dukker det opp nye momenter og jeg kommer på nye ting som kan ødelegge alt for meg. Jeg har det så vondt. Føler ofte at det ikke er noen vits i noen ting, for selv om jeg klarte å komme meg ut av spiseforsturrelsen, så kommer den likevel til å ta knekken på meg til slutt. Den tanken som plager meg mest, er den vanvittige mengden kunstig sukker jeg pøste inn i den magre kroppen min. Selv om jeg alltid har hatt i meg en del kunstig sukker i form av brus og tyggis, toppet det seg i perioden da jeg var mellom 18 og 21 år. På det meste kunne jeg på en dag drikke en hel flaske Gøy light saft, 1,5 l light brus, 3 pakker tyggis og 6 kopper te med ca. 20 suketter i hver. Selv om dette var på de mest ekstreme dagene, ble det en del også på vanlige dager. Spørsmålet mitt er; hvor stor risiko er det for at jeg kan få kreft av dette? Er livredd, emn ønsker ærig svar.

Må nevne at i dag bruker jeg ikke noe kunstig sukker, lever sunt, spiser mye grønnsaker etc. Er det noe sted jeg kan få hjelp for alt som plager meg?

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Kjære maryam

Jeg forstår av det du skriver at du har hatt en lang sykehistorie. Regner med at du har vært til en medisinsk undersøkelse etter at du "normaliserte" vekt og spisemønster. Dersom du har klart å få tilbake din menstruasjon er det et veldig godt tegn på at kroppen er i balanse. Når det gjelder ditt spørsmål vedrørende søtningsmiddel tror jeg ikke du skal engste deg. Du går rundt med en angts og til tider vonde tanker. Dersom du er student kan du oppsøke helsetjenesten der du studerer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...