Gå til innhold

Barn med selvmordstanker -NHD?


Hope

Anbefalte innlegg

Nå er jeg kraftig bekymret, for min lille fetter og kusine - som jeg er veldig gla' i. De er 12 år gamle.

I lange tider nå har det pågått en intens kamp mellom foreldrene. Det går mot separasjon, ser det ut til, fordi den ene av foreldrene har _lyst til_ å være utro, og snakker åpent om det. Det har enda ikke skjedd, og vi som står rundt er fortvilte over å se (nok) en familie gå i oppløsning.

Jeg er ung, men er blitt trukket ktaftig inn i deres situasjon, fordi jeg har jobbet i BUP, og fordi jeg har noe erfaring med denne type problematikk. De ønsker mine råd, og jeg har til nå fått barna (som er tvillinger) til samtaler hos BUP (poliklinisk), samt at foreldrene har begynt å gå i fam.terapi. Tvillingene lider, og det som nå bekymrer meg er uttalelser fra gutten. Han sier stadig til meg: "Hvis mamma og pappa går fra hverandre vil jeg ikke leve mer", "Livet er så tungt", "Jeg har gjemt en kniv. Den skal jeg bruke hvis pappa gjør noe vondt mot mamma!", "Jeg tenker på å henge meg en dag snart. Livet ulevelig!"

Jeg har hørt slike uttalelser fra barn før, og jeg vet hvor viktig det er å ta dem på alvor. De er barn som lider!

Denne gutten bærer alle symptomer på en moderat depresjon, og jeg stiller meg spørrende til medisinering her. Vet ikke ut eller inn lenger.

Jenta er blitt innesluttet og usosial.

Vær så snill, hva bør gjøres nå? Jeg kjenner på en vanvittig utilstrekkelighet for tiden, og det ser ut til at BUP ikke når inn til barna. Det som ergrer meg kraftig og som jeg prøver banke inn i hodet på foreldrene, er at de aldri skal trekke barn inn i sine personoige problemer. Men det gjør de, de bruker barna mot hverandre, og forteller åpent til dem om utroskap o.l.

Er det rart jeg føler meg maktesløs? Foreldrene får seile sin egen sjø - Jeg trenger råd i fht barna nå.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forstår godt din hjelpeløshet.

Med slike grovt forstyrrede og umodne foreldre skal det godt gjøres at de gode krefter blant venner og hjelpere kan oppveie foreldrenes skadelige virkning.

Jeg tror du har gjort det beste du kan: De er i behandling hos BUP som er den mest kompetente instans som finnes. Det viktige blir nå å holde dem i behandling inntil situasjonen roer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...